چکیده:
مراقبت حرفهای اعضای هیئت علمی دانشگاهها در توسعه منابع انسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نقش مهمی دارد. پژوهش حاضر با هدف طراحی چارچوبی برای مراقبت حرفهای اعضای هیئت علمی دانشگاهها انجام شد. این تحقیق از نوع کاربردی و از نظر ماهیت، آمیخته اکتشافی (کیفی ـ کمّی) و شیوه گردآوری دادهها در بخش کیفی نظر خبرگان با استفاده از روش دلفی بود و در بخش کمّی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی مدیران و کارشناسان دانشگاه شهید چمران بودند که به شیوه نمونهگیری هدفمند 17 نفر انتخاب شدند و روش دلفی اجرا شد. در بخش کمّی از 605 نفر جامعه آماری، شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با شیوه تصادفی متناسب با حجم، 235 نفر با استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی چک لیست روش دلفی و در بخش کمّی پرسشنامه مبتنی بر خروجی دلفی بود. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی تجزیه و تحلیل شدند. بر پایه یافتهها در سه دور انجام شده دلفی، 82 شاخص شناسایی شد که در قالب 25 مؤلفه بود که در میان آنها بالندگی آموزشی، بالندگی تحقیقات علمی، انتظام بخشی اخلاقی، هدایتگری تخصصی، توسعه برنامههای فرهنگی و سرزندگی رفاهی بالاترین ضریب تأثیر را داشتند؛ همچنین 6 بعد شامل آموزش، پژوهش، اخلاق، اداری، فرهنگی و حمایتی ارزیابی شدند. بر اساس یافتهها، مراقبت حرفهای در 6 بعد شناسایی شده و در خصوص 25 مؤلفه مؤثر بر مراقبت حرفه ای از اعضای هیئت علمی با مقدار ضریب توافق کندال 804/0 میان خبرگان اتفاق نظر حاصل شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که تمام ابعاد و مؤلفه های مراقبت شغلی دارای بار عاملی بالاتر از 5/0 هستند.
Professional care of university faculty members plays an important role in the development of human resources of the Ministry of Science, Research and Technology. Present study was implemented to design a university's faculty members professional care framework. This research was an applied type, exploratory combined (qualitative- quantitative) by nature in which data gathering at qualitative part was done through experts' opinions using Delphi technique and in quantitative part, researcher made questionnaire was utilized. Population of study consisted of administrators and staffs in Chamran University among which 17 individuals were selected through purposive sampling and Delphi technique. In the quantitative part, 235 out of 605 faculty members were selected as sample of study by Morgan's table. Data gathering tools were Delphi Checklist and a questionnaire based on Delphi output at qualitative part. Data were analyzed using Kendall's coefficient and confirmatory factor analysis. According to findings through three Delphi's rounds, 82 indicators and 25 components were identified among which instruction and research development, ethical regulatory plan, professional leadership, developing cultural plans and welfare vitality had the highest impact. In addition, 6 dimensions of instruction, research, ethics, administrative, culture and support were evaluated. According to findings, professional care was evaluated in terms of 6 dimensions and a consensus was obtained by experts upon 25 components effective on professional care of faculty members with Kendall coefficient of 0.804. The results of factor analysis showed that all dimensions and components of occupational care have a factor load higher than 0.5.
خلاصه ماشینی:
جدول ١- اقدامات لازم مراقبت حرفه اي از اعضاي هيئت علمي و منابع حمايت کننده مؤلفه ها شاخص هاي شناسايي شده براساس مطالعات پيشين منابع حمايت کننده آموزش کارگاه هاي آموزشي و سمينارهاي حرفه اي ، هدايت استادان به منابع و مواد آموزشي ، ارائه کمک هاي تخصصي به استادان در خصوص تدوين بسته هاي آموزشي ، ارزش - (Jackson, 2012), (Hadi Safieh, Fallahi گذاري متناسب با حقوق و دستاوردها، به کارگيري شيوه هاي انگيزشي براي تدريس Khoshk Nab, Russell راغبانه در استادان ، معرفي روش ها و انديشه هاي نوين صاحبنظران ، ارزيابي و & Rahgozar, 2010) ارزشيابي پايان سال ، دوره هاي سير مطالعاتي ، کارگاه هاي روش تدريس ، تبيين مؤلفه ها شاخص هاي شناسايي شده براساس مطالعات پيشين منابع حمايت کننده اهميت و کمک به تدوين طرح درس اعضاي هيئت علمي ، بسترسازي براي پر (Arinpour & کردن شکاف نسلي بين استاد و دانشجو، مهياسازي سبک زندگي ديجيتال در فضاي Mehrabi, 2016) (Qarakhani, 2013) درسي ، واگذاري مسئوليت آموزشي متناسب با توان علمي ، ايجاد محيط امن آموزشي ,Adam &Lombardi ) و مبتني بر روابط انساني مطلوب براي استادان و دانشجويان ، طراحي و کاربست Polly, Martin) ,(٢٠١٧ شاخص هايي براي مسئوليت پذيري ، اهتمام مسئولان حوزه ستادي از کيفيت و & Guilbaud, 2020) کميت آموزش .