چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیرسرمایه انسانی بر ظرفیت بازاریابی پویا صورت پذیرفته است. روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی و همبستگی است که پژوهشگر در پی شناسایی تاثیر سرمایه انسانی بر ظرفیت بازاریابی پویا است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان شهرداریهای شهرستان ساوه به تعداد 120 نفر میباشند. در این پژوهش جهت تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان (1972) استفاده شد که ازتعداد 120 نفراز جامعه آماری، 92 نفر به عنوان حجم نمونه به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت بررسی و مطالعه مبانی نظری موضوع و دستیابی به اطلاعات اولیه از کتب، پایان نامهها و نشریات داخلی و خارجی و نیز جهت دستیابی به مقالات مرتبط با موضوع پژوهش، از سایتهای مختلف اینترنتی بهره گرفته شدهاست. روش دیگری که در این پژوهش مورد استفاده قرار میگیرد، روش میدانی با استفاده از پرسش نامه است که پرسشنامه ها شامل پرسشنامه استاندارد 15 سوالی سرمایه انسانی بونتیس (1998) به سنجش ابعاد سرمایه انسانی (شایستگی حرفهی و تخصصی کارکنان کلیدی، تحصیلات، تجربه، و همچنین توزیع دقیق مسئولیتها در ارتباط با مشتریان) میپردازد. در پژوهش حاضر برای تجزیه وتحلیل دادههای جمعآوری شده، برای اجرای پرسشنامهها ازنرمافزار SPSS در دو بخش آمار توصیفی واستباطی شده است. همچنین برای بررسی فرضیههای تحقیق در قسمت آماراستنباطی از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار pls بهره گرفته شد.
نتایج یافتههای تحقیق نشان داد سرمایه انسانی بر ظرفیت بازاریابی پویا تاثیر مثبت دارد (به میزان0. 702)؛ دانش سرمایه انسانی بر ظرفیت بازاریابی پویا تاثیر مثبت دارد (به میزان 0. 366)؛ مهارت سرمایه انسانی بر ظرفیت بازاریابی پویا تاثیر مثبت دارد (به میزان 0. 523)و خوکارآمدی سرمایه انسانی بر ظرفیت بازاریابی پویا تاثیر مثبت دارد (به میزان0. 408).
خلاصه ماشینی:
شکل ٤: ضرايب معناداري فرضيه اصلي پژوهش در مدل جهت فرضيات فرعي پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) بر طبق نتايج به دست آمده از آزمون t، تاثير دانش سرمايه انساني بر ظرفيت بازاريابي پويا؛ تاثير مهارت سرمايه انساني بر ظرفيت بازاريابي پويا و در نهايت تاثيرخوکارآمدي سرمايه انساني بر ظرفيت بازاريابي پويا در سطح اطمينان ٩٩ درصد معنادار شده و در اندازه گيري سازه هاي خود سهم معناداري را ايفا کرده اند و فرضيات فرعي پژوهش نيز تاييد شدند.
(به تصویر صفحه رجوع شود) طبق نتايج به دست آمده در شکل هاي ١ و ٢ و جدول ٣، سرمايه انساني بر ظرفيت بازاريابي پويا تاثير مثبت در سطح اطمينان ٩٩% تأثير معناداري دارد.
(به تصویر صفحه رجوع شود) بر طبق نتايج به دست آمده از ضريب مسير و آماره t که در شکل هاي ٣و٤ و جدول ٣، مشخص شده است دانش سرمايه انساني در سطح اطمينان ٩٩ درصد بر ظرفيت بازاريابي پويا تأثير مثبت و معناداري دارد (به ميزان ٠.
(به تصویر صفحه رجوع شود) بر طبق نتايج به دست آمده از ضريب مسير و آماره t که در شکل هاي ٣و٤ و جدول ٣، مشخص شده است مهارت سرمايه انساني در سطح اطمينان ٩٩ درصد بر ظرفيت بازاريابي پويا تأثير مثبت و معناداري دارد.
(به تصویر صفحه رجوع شود) بر طبق نتايج به دست آمده از ضريب مسير و آماره t که در شکل هاي شکل هاي ٣و٤ و جدول ٣، مشخص شده است خودکارامدي سرمايه انساني در سطح اطمينان ٩٩ درصد بر ظرفيت بازاريابي پويا تأثير مثبت و معناداري دارد.