چکیده:
اجرای تدریس خوب از لذتبخشترین و هیجان انگیزترین فعالیتهای بشری است و به همان اندازه اگر خوب اجرا نشود؛ خستهکننده و ملالتبار است. روش تدریس از جمله مولّفه های اصلی برنامه ی درسی و از مراحل مهم طرّاحی آموزشی محسوب میشود.تدریس خوب، به معنای کمک به خودیادگیری دانشآموزان است، به بیان دیگر روشهای تدریس، ابزارهای مفیدی برای ایجاد یادگیری بامعنا هستند. معلمان ریاضی باید اهمیّت دانستن دلیلها برای حقایق و الگوهای ریاضی را از طریق محیطهای کلاسی که ایجاد میکنند، منتقل کنند و از دانشآموزان انتظار داشته باشند که شرحهایی را جستجو کرده و فرموله و مورد انتقاد قرار دهند به طوری که کلاسهای ریاضی، انجمن های پرسشگر شوند؛ همچنین باید به دانش آموزان کمک کنند که ساختار منطقی استدلال خودشان را مورد بحث قرار دهند. هدف اصلی در برنامه آموزش ریاضی، بهتر زندگی کردن دانشآموزان است بنابراین ارتباط بین ریاضی و زندگی روزمره، کسب مهارتهای مدلسازی ریاضی و حل مساله، رشد مهارتهای تفکر، برقراری ارتباط بین نمادهای ریاضی و تعبیر و تفسیر آنها، برقراری ارتباط ریاضی با سایر علوم و در حالت کلی به کارگیری مفاهیم ریاضی در محیط پیرامونی و تفسیر و تحلیل آنها از جمله هدف های اصلی این برنامه است.
خلاصه ماشینی:
رویکرد شناختی با رد این ایده که ذهن کودکان لوحهاي سفیدي است که میتوان نقش دلخواه را بر آن حک کرد، کودکان را آفرینندگان دانش خودم میداند و بر اساس این رویکرد، یادگیري زمانی رخ میدهد که کودکان به لحاظ ذهنی فعال باشند از طرفی برنامه درسی متأثر از این رویکرد داراي مشخصههاي : ــ یادگیري با د م ــ یادگیري چگونه ی ــ یادگیري در قالب کارگروهی و تعاملات Barmby, Bilsborough , Harrie & Higgins Goldin Hiebert & Carpenter در خصوص کارآیی و چگونگی عملیاتی کردن این رویکرد در آموزش ریاضی، پژوهش هاي زیادي در سطح جهان انجام شده است به عنوان نمونه می توان به آثار شونفیلد 1 ، 2008 ؛ دیویس، 1984 و کاب، یاکل، و وود 2 ، 1989) در ایران نیز، با رشد مطالعات آموزش ریاضی، تحقیقات متنوعی در این حوزه بر اساس رویکرد شناختی صورت گرفته است به طور مثال، پژوهشهاي چمن آرا، 1383 ؛ چمن آرا و مرتاضی مهربانی، 1386 ؛ و میرحسینی، 1389، از آن جملهاند که همگی بر تأثیرات مثبت رویکرد شناختی بر درك و فهم ریاضی یادگیرندگان اشاره دارند (نقل شده از غلام آزاد، 13 > چالشهای یلدگیری درس ری > بسیاری از پژوهشگران و آموزشگران ریاضی با این چالش یا پرسش رو برو میشوند که چرا آموزش ریاضی در کشور ما با عدم موفقیت همراه است؟ و چرا دانشآموزان در درس ریاضی دچار مشکلات متعددی هستند؟ و مهمترین عوامل در بروز این مشکلات چیست؟ از نظر پژوهشگر به عنوان دبیر ریاضی، ضعف دانشآموزان در درس ریاضی علل گوناگونی دارد به نظر میرسد یکی از مهمترین عوامل را میتوان نحوهی تدریس معلمان ذکر > در روشهای معمول تدریس، علیالخصوص در ریاضی، فرایند و جریان تدریس و یادگیری به گونهای است که مانع از فعالیت و درگیری دانشآموز در تجارب یادگیری میشود معلم متکلم وحده بوده و بدون درنظر گرفتن تواناییها، استعدادها و علایق شاگردان، به صورت یکنواختی محتوای کتاب را در قالب سخنرانیهای طولانی مدت به آنها انتقال میدهد.