چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ میزان اثربخشی روشهای آموزش ارتقای عملکرد ورزشی مبتنی بر مایندفولنس و تصویرسازیذهنی بر بهبود مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در بسکتبالیستهای جوان انجام گرفت. تحقیق حاضر از نوع نیمهتجربی است و به لحاظ نحوۀ گردآوری اطلاعات از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه لیست انتظار است. جامعۀ آماری پژوهش را بسکتبالیستهای جوان شهر تهران تشکیل دادند. تعداد ۶۰ نفر بهعنوان نمونۀ آماری و به شیوۀ در دسترس، در سه گروه مایندفولنس، تصویرسازی ذهنی و گروه لیست انتظار جایگزین شدند. تحلیلهای آماری در دو بخش آمار توصیفی شامل مشخصات آزمودنیها، توزیع دادهها و مقادیر میانگین و انحراف معیار متغیرهای مورد مطالعه ارائه شدهاند و از آزمون شاپیرو-ویلک برای تشخیص طبیعی بودن دادهها و در ادامه با استفاده از آمار استنباطی از آزمونهای تی همبسته، آنوا، لون (برابر واریانسها)، جیمز هاول و بنفرونی (تعقیبی) بهمنظور تجزیهوتحلیل و آزمون فرضیهها استفاده شده است. همچنین سطح آماری در این پژوهش 05/ 0 در نظر گرفته شده است. نتایج این پژوهش نشان داد، عملکرد پرتاب شوت آزمودنیها در پیش و پسآزمون در گروه مداخلۀ مایندفولنس با اختلاف میانگین (۱۵/۴) و تصویرسازی ذهنی با اختلاف میانگین (۵۵/ ۲-)، معنادار شد. همچنین یافتههای نهایی پژوهش نشان داد که آموزش مایندفولنس در مقایسه با آموزش تصویرسازی ذهنی در ارتقای مهارت پرتاب آزاد تاثیر بیشتری داشت (۲/ ۰=P).
The present study was conducted to compare the effectiveness of two different methods to enhance free throw shooting among young basketball players. One method is based on mindfulness (MSPE) and the other is based on mental imagery (MI). This is a semi-experimental study and in terms of data collection, the design of the study is experimental with pre-test, post-test and a control group. Statistical population consisted of young basketball players in Tehran from whom 60 players were selected through convenience sampling and put into the following three groups: mindfulness group, mental imagery group and control group. Statistical analyses were presented in two sections: descriptive statistics and inferential statistics. Descriptive statistics included participants’ characteristics, distribution of data and the variables’ mean and standard deviation. Shapiro-Wilk test was also used to determine whether the data were naturally occurring. Then, the data were analyzed through inferential statistics using paired-samples T-Test, ANOVA, Leven’s Test, Games-Howell Test and Bonferroni post hoc Test to test the hypotheses. Significance level of the study was set at 0. 05. The results obtained from the pre-test and post-test of both mindfulness and mental imagery groups showed the participants’ performance was significant with mean differences of 4. 15 and -2. 55 respectively. Also, the final findings of the study indicated that treatment in mindfulness group was more effective than that of mental imagery group, in improving free throw shooting (P=0. 2).
خلاصه ماشینی:
اثربخشی روش های آموزش ارتقای عملکرد ورزشی مبتنی بر مایندفولنس (MSPE) و تصویرسازی ذهنی بر بهبود مهارت پرتاب آزاد بسکتبال صالح معظم ∗١ - رسول حمایت طلب ٢ – حسن غرایاق زندی ٣ – محمد خزائی 4 ١.
دانشجوی دکتری روانشناسی ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، ایران چکیده پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ میزان اثربخشی روشهای آموزش ارتقای عملکرد ورزشی مبتنی بر مایندفولنس و تصویرسازیذهنی بر بهبود مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در بسکتبالیست های جوان انجام گرفت .
پژوهش ها نشان دادهاند که این رویکرد بر استفاده از آموزشهای ذهن و تمرکز ذهنی تأکید دارد (٥) که مستلزم پذیرفتن تجارب روانی عاطفی است و با اجرای سنتی آموزش مهارتهای روانشناختی فرق دارد، بنابراین نباید مایندفولنس را با روانشناسی ورزش الزاماً یکی گرفت .
Rattanakoses, Omar-Fauzee, Geok, Abdullah, Choosakul, Nazaruddin& Nordin منابع و مآخذ 1.
E. Moore, A mindfulness-acceptance-commitment-based approach to athletic performance enhancement: Theoretical considerations.
E. Moore, A mindfulness-acceptance-commitment-based approach to athletic performance enhancement: Theoretical considerations.
E. Moore, The psychology of enhancing human performance: The mindfulness-acceptance-commitment (MAC) approach.
M. Biegel, Teaching self-care to caregivers: effects of mindfulness-based stress reduction on the mental health of therapists in training.
بحث و ادامۀ تمرین در خانه شامل تمرین مایندفولنس شش بار در هفته به مدت ٣٠ دقیقه در هر روز The effectiveness of Mindful Sport Performance Enhancement (MSPE) and mental imagery (MI) on improving basketball free throws Saleh Moazam∗1 - Rasoul hemayat talab2 - Hassan gharayagh zandi- 3 4 Mohammad Khazaei 1.
Keywords Basketball, Free throw, Mindfulness, Mental imagery, Sport performance.