چکیده:
هدف: از فرهنگ بهعنوان سرمایه ذهنی جامعه، برای حل مسائل و غلبه بر مشکلات یاد میشود و بر همین مبنا توسعه فرهنگ، گسترش کمی و کیفی سرمایه ذهنی جامعه، شامل عناصری چون اندیشهها، دانش، عرف، باورها و اعتقادات تعریف شده است. با این رویکرد، توسعه فرهنگ دریایی، به مفهوم گسترش کمی و کیفی اندیشه، باور و دانش بهرهبرداری از ارزشهای بالقوه محیطهای ساحلی و دریایی به منظور تامین منافع ملی کشور قلمداد میشود. تحقیق حاضر با هدف ارائه طرح راهبردی برای توسعه فرهنگ دریایی کشور انجامشده است. روش: این تحقیق از نظر هدف، توسعهای- کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی و از نظر رویکرد آمیخته است. جامعه آماری این تحقیق در بخش کیفی، 15 نفر از خبرگان دریایی که به روش نمونهگیری هدفمند تعیین شدهاند و در بخش کمی، 55 نفر از کارشناسان دریایی که بهصورت تمام شمار انتخاب شدهاند. دادههای این تحقیق از طریق محیط شناسی راهبردی و با استفاده از پرسشنامههای محققساخته، مصاحبه نیمه ساختاریافته، نشست خبرگی، بررسی مقایسهای مولفههای قدرت دریایی در ایران و جهان و مطالعه سیاستهای توسعه دریامحور کشورهای منتخب جمعآوری شدهاند. یافتهها: در این تحقیق ارکان جهتساز فرهنگ دریایی کشور و موانع و چالشهای توسعه فرهنگ دریایی بررسی و با انجام محیط شناسی راهبردی، عوامل تاثیرگذار در توسعه فرهنگ دریایی استخراج و با استفاده از جداول ارزیابی درونی و بیرونی (EFE و IFE) نقشهای چهارگانه این عوامل در قالب نقاط ضعف، قوت، تهدید و فرصت احصاء و بر اساس این نقشها، موقعیت راهبردی کشور در توسعه فرهنگ دریایی مشخص و راهبردهای کلان با روش تدوین راهبرد SOWT، استخراج و به کمک ماتریسQSPM، اولویتبندی و الزامات تحقق راهبردها، با استفاده از نشست خبرگی، مشخص شدهاند. نتیجهگیری: نتیجه این تحقیق ارائه ده راهبرد به همراه الزامات تحقق راهبردهاست که مهمترین آن راهبرد برنامهریزی برای تغییر سبک زندگی مردم با تاکید بر فرهنگ عمومی جامعه، از طریق تغییر در رژیم غذایی مردم به مصرف آبزیان، توسعه محصولات فرهنگی دریایی، توسعه گردشگری دریایی، ترویج شبکههای اجتماعی فعال در حوزه دریا، استفاده از نمادهای دریایی در گسترش فضاهای شهرها و الگوسازی فرهنگ مقاومت در دفاع دریامحور بهمنظور حمایت از سیاستهای توسعه دریامحور کشور است.
Purpose:The vast studies on social identity (SI) have made it necessary to conduct a systematic review such studies. An evaluation of these studies in terms of their approaches, methodologies, results and the way they measure SI can provide a more comprehensive picture of such studies. Hence, the objectives of this study are twofold. It aims to provide an applied and comprehensive way of SI investigation by reviewing and classifying the past studies and to see on what bases SI was defined and investigated in past studies.Method: This study follow a qualitative meta-analytic approach based on Sandelowski and Barroso’s seven-step strategy. After a general analysis and comparison of the pertinent studies on the basis of their qualities, methodologies and results, a general analysis about all of them are provided.Findings: While achieving the three parameters of “reductionist attitude of SI to collective identity, replacement with national and SI parameters”, this study revealed that no organized and integrated investigations have addressed SI based on a comprehensive and applied scientific approach so far. Therefore, some kind of theoretical and methodological dispersions and multiplicities are seen in such studies.Discussion: There is no conceptual consensus among the studies conducted on SI and they mostly suffer from some type of scholastic reductionism and conceptual complexity in their definitions and assessments due to lack of a general and cohesive analytic, theoretical, and methodological bases. To compensate for the present shortcomings and provide an inclusive theory, conducting meta-scholastic studies on the process of SI construction is suggested.
خلاصه ماشینی:
نتیجه گیری: نتیجه این تحقیق ارائه ده راهبرد به همراه الزامات تحقق راهبردهاست که مهم ترین آن راهبرد برنامه ریزی برای تغییر سبک زندگی مردم با تأکید بر فرهنگ عمومی جامعه ، از طریق تغییر در رژیم غذایی مردم به مصرف آبزیان ، توسعه محصولات فرهنگی دریایی توسعه گردشگری دریایی، ترویج شبکه های اجتماعی فعال در حوزه دریا، استفاده از نمادهای دریایی در گسترش فضاهای شهرها و الگوسازی فرهنگ مقاومت در دفاع دریامحور به منظور حمایت از سیاست های توسعه دریامحور کشور است .
(گلشنی ، ١٣٩٤) مطالعات نشان میدهد که فرهنگ دریایی با مضمونی که اشاره شد؛ در ایران آن چنان که باید موردتوجه قرار نگرفته است ؛ گرچه بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و با تأکید و توجه مقام معظم رهبری و تلاش های ارزشمند توسعه سواحل مکران با محوریت نیروی دریایی ارتش و همکاری سایر سازمان های مرتبط ، اقدامات ارزشمندی شروع و تداوم یافته است ؛ لیکن در خصوص معرفی فرهنگ دریا و عمومی نمودن امکانات جوهری پهنه ساحل و دریا، به دلیل سیاست های استعمار و با هدف دور کردن مردم از دریا، برنامه ریزی منسجم و آگاهانه ای در سطح ملی وجود ندارد.
در بخش محیط شناسی راهبردی این تحقیق ، برای به دست آوردن عوامل محیطی تأثیرگذار در فرهنگ دریایی، با محور قرار دادن روش محیط شناسی swot و با هدف به دست آوردن نقاط قوت ، ضعف ، تهدید و فرصت های فرهنگ دریایی جمهوری اسلامی ایران ، از ابزارهای زیر برای به دست آوردن عوامل تأثیرگذار استفاده شده است : • مقایسه توسعه دریا محور در ایران و جهان • مطالعه سیاست های توسعه دریامحور کشورهای منتخب • بررسی چالش ها و موانع توسعه فرهنگ دریایی کشور • مطالعه نتایج و یافته های تحقیقات انجام شده در خصوص فرهنگ و فرهنگ دریایی بنابراین چارچوب نظری این تحقیق به شرح شکل زیر ارائه گردیده است .