چکیده:
هدف: امروزه ارتشهای دنیا تلاش میکنند اقداماتی را در راستای حداکثرسازی توان و اقتدار دفاعی بهمنظور استقرار امنیت و اقتدار ملی در کشور خود انجام دهند. ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و تلاش میکند قابلیتهای ملی، قدرت ملی و اقتدار دفاعی خود را افزایش دهد تا موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیبپذیری، تداوم امنیت، ارتقاء پایداری ملی و مقابله با هرگونه چالش و تهدیدات نظامی شود. پژوهش حاضر با هدف ارائه راهبردهای دستیابی به اقتدار راهبردی دفاعی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تهدیدات در افق بیانیه گام دوم انقلاب به رشته تحریر درآمده است. روش: روش تجزیهوتحلیل اطلاعات جهت شناخت محیط از تحلیل محتوا و مصاحبه با صاحبنظران و برای تدوین راهبرد با بهکارگیری ماتریسهای ارزیابی عوامل داخلی و خارجی و رسم نمودار SPACE و تکنیکهای SWOT و QSPM استفاده شده است. سوالات پرسشنامه در بین جامعه آماری که از خبرگان بخش دفاعی کشور به تعداد 70 نفر و بهصورت تمام شمار انتخاب شده بودند، توزیع گردید. یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش، تعداد 5 راهبرد بهعنوان راهبردهای اقتدار دفاعی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تهدیدات در افق بیانیه گام دوم انقلاب احصاء گردید. نتایج: جهت ارتقاء اقتدار راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدات باید ظرفیتهای موجود در هر کدام از راهبردها را مورد توجه قرار داد که در مقاله به آن پرداخته شده است.
Objective: Logistical activity is an essential part of military activity. Amado Joint Functional Strategy Targeted support represents a comprehensive and integrated approach to transforming Amado Armed Forces support capabilities and dramatically changing the quality of logistics and support. Accordingly, the purpose of this study is to design a model for the formation of readiness and purposeful support in the joint forceMethod:The research method is mixed. In the qualitative part, the data method was used and in the quantitative part, equation modeling was used. Data were collected using interview tools with the participation of 15 ready-made support experts who had served in floating training units. Quantitative information was collected through the distribution of researcher-made questionnaires whose validity and reliability were confirmed.Findings:Based on the analysis of the interviews, 252 initial codes were identified, which were classified into 47 concepts and 20 main categories. Based on the systematic approach in the data theory of the foundation, the identified codes were divided into 6 categories including causal, contextual, intervening factors, strategies and consequences.Conclusion:The mentioned model helps to change the traditional system, based on the knowledge of the participatory situation, has a complete knowledge of the process of joint operations in each place, and based on it, quickly meets the needs of units and in terms of predictive actions, Overtake operational units.
خلاصه ماشینی:
ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و تلاش میکند قابلیت های ملی، قدرت ملی و اقتدار دفاعی خود را افزایش دهد تا موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم امنیت ، ارتقاء پایداری ملی و مقابله با هرگونه چالش و تهدیدات نظامی شود.
(قاسمی و نگهدار، ١٣٩٢) اقتدار دفاعی امنیتی جمهوری اسلامی ایران شکل کارآمدی از مجموعه توانمندیهای نظامی، انتظامی، اطلاعاتی، حفاظت اطلاعات و بسیج مردمی در چارچوب مشروع و مقبول با پشتیبانی سایر مؤلفه های قدرت ملی (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی - فرهنگی، نظامی، علمی و فناوری) و استفاده از امکانات مادی و معنوی کشور برای دفع تهدیدات و خطرات دشمنان داخلی و خارجی و دفاع از ارزش ها، آرمان ها و منافع ملی در راستای سیاست های دفاعی - امنیتی کشور است .
(کمالی و خیراندیش ، ١٣٩٦)مسئله امنیت و بقای شهروندان و مقابله با تهدیدهای امنیتی - نظامی از والاترین اهداف هر دولتی است که در این میان موقعیت ژئوپلیتیکی و راهبردی ایران ازیک طرف و پیوند میان دین و سیاست و حاکم بودن ارزش های اسلامی متضاد باارزش ها و هنجارهای جامعه بین الملل در ایران از طرف دیگر، سبب گردیده همواره چشم طمع قدرت های جهانی و منطقه ای متوجه کشور بوده و تهدیدهای بالقوه از جانب دشمنان ، سرزمین و منافع ملی را تحت تأثیر قرار داده و در بازه های زمانی ویژه نیز این تهدیدها بالفعل گردیده و خسارت ها و تلفات مادی و انسانی برای کشور به بار آورد.