چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزشهای ضمن خدمت بر توانمند سازی کارکنان بندر دریایی امیرآباد بهشهر بوده است. روش: این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و از نوع مطالعات کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بندردریایی امیرآباد بهشهر به تعداد 254 نفر بود. نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، به تعداد 154 نفر و به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای بر حسب مدرک تحصیلی انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد توانمند سازی اسپریتزر استفاده شده که پایایی آن 94/0 به دست آمد. یافتهها: جهت بررسی و تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون T تک نمونه وآزمون فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزشهای ضمن خدمت بر (شایستگی، استقلال، معنی دار بودن شغل، احساس امنیت، اثرگذاری) کارکنان تاثیر دارد. و رتبه هریک از مولفهها بر توانمندسازی کارکنان به ترتیب احساس امنیت، شایستگی، معنی دار بودن شغل، استقلال و اثرگذار میباشد. نتیجهگیری: آموزشهای ضمن خدمت برتوانمند سازی کارکنان تاثیر دارد و مولفههای احساس امنیت بیشترین تاثیر و مولفه اثرگذاری کمترین تاثیر را دارد.
Purpose The purpose of this study was to investigate the effect of in-service training on empowerment of Amirabad seaport staff in Behshahr. Method This research is a descriptive survey and applied study.The statistical population included all employees of Amirabad seaport of Behshahr who were 254 participants.By using Krejcie and Morgan table for statistical sample, 154 people were selected by stratified random sampling on the basis of their educational degrees.To collect data, a researcher-made questionnaire based on (Spritzer empowerment model) was used, the reliability of which was 0. 94. Findings Descriptive and inferential statistics including one-sample t-test and Friedman test were used to analyze the data.The results showed that in-service training has an effect on employees’ competence, independence, job significance, sense of security and effectiveness.The rank of each of the components on employees’ empowerment is the sense of security, competence, job significance, independence and effectiveness respectively. Conclusion The results of this study indicated that in-service training has an effect on employees’ empowerment, i. e. , the component of feeling safe has the most effect and the component of impact has the least effect.
خلاصه ماشینی:
پیشینه پژوهش نتایج تحقیقات حیدرینژاد و همکاران (١٣٩٨) در تحقیقی تحت عنوان «بررسی تاثیر دوره های آموزش ضمن خدمت بـر توانمندسازی دبیران تربیت بدنی»انجام داده اند که نتایج بیـانگر آن اسـت کـه بـین دوره هـای آمـوزش ضـمن خـدمت بـا توانمندسازی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد بین دیدگاه زنان و مردان در مورد میزان افزایش توانمندسـازی بـر اثـر دوره های آموزش ضمن خدمت تفاوت معناداری مشاهده شد که این میزان در میان دبیران زن بیشتر از دبیران مرد بود.
زارعی متین و همکاران (١٣٩٧) در تحقیقی تحت عنوان «بررسی رابطه بین آموزش های ضمن خدمت و توانمندسازی کارکنان (در سازمان جهاد کشاورزی استان قم )» انجام داده اند که نتایج بیانگر آن است که سطح توانمندی کارکنان مورد بررسی در این سازمان ، در تمامی ابعاد بالاتر از میانگین است ؛ اما بین سطح توانمندی آنان و ساعات آموزشی ضمن خدمت طی شده ، همبستگی مشاهده نشد.
سیری (١٣٩٥) در تحقیقی تحت عنوان «بررسی تاثیر آموزش های ضمن خدمت در افزایش کارایی و توانمندسـازی کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» انجام داده اند که نتایج بیانگر آن است که کارکنانی کـه آموزش هـای ضـمن خدمت را گذرانیده اند در افزایش کارایی، داشتن رضایت شغلی، برقراری ارتباطات انسانی و توانمندی شغلی، توانـایی در ایجاد و تفسیر خلاقیت و نوآوری موفقیت بیشتری داشته اند.
موریس ٢ (٢٠١٦) در تحقیقی تحت عنوان « بررسی توانمندسازی وتاثیر آن برآموزش های ضـمن خـدمت کارکنـان » انجام داده که نتایج بیانگر آن است که کارکنانی که در آموزش های ضمن خدمت شرکت نکرده اند کمتر ازکسانی کـه در این دوره شرکت کرده اند از شایستگی خوبی برخوردارند.