چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش، فهم تجربیات اعضای هیات علمی پیشکسوت دانشگاه شیراز و طراحی و تبیین مدل مستندسازی ایدههای پژوهشی میان آنها است. روش پژوهش: در این پژوهش، از رویکرد کیفی و طرح نظاممند نظریه دادهبنیاد استفاده شد. به این منظور، با 25 عضو هیات علمی پیشکسوت دانشگاه شیراز مصاحبه انجام شد و طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل دادهها انجام شد؛ سپس یافتهها در قالب قضایا و مدل پارادایمی ترسیم گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که انگیزههای درونی و بیرونی ثبت ایده از جمله ترس از فراموشی، ماندگاری ایده، تسهیل بهرهبرداری ایده و شهره شدن، تمایل به ثبت ایده پژوهشی را برای اعضای هیات علمی فراهم نموده است. برای ثبت ایده، آنان از راهبرد ثبت دستی و ثبت الکترونیکی بهره بردند. در این میان شرایط زمینهای و محیطی شامل تدابیر و ملاحظات فردی و سازمانی و شرایط مداخلهگر و میانجی شامل رعایت حقوق مالکیت معنوی و نهادسازی و ساختارسازی بر کیفیت ثبت دستی و ثبت الکترونیکی اثرگذار بود همچنین دو رهآورد فردی (حفاظت از ایدهها) و فرافردی (توسعه و بلوغ تولید دانش، همافزایی فکری و اطلاعاتی) از جمله نتایج و پیامدهای فرایند مستندسازی ایدهها است. نتیجهگیری: به منظور افزایش تمایل اعضای هیات علمی به مستندسازی ایدههای پژوهشی، فراهمآوری بسترهای لازم از جمله ایجاد مرکز مجزا برای مستندسازی ایدههای پژوهشی، تربیت و آموزش نیروی انسانی آگاه و خبره و نیز، در نظر گرفتن ابزارهای مناسب جهت مستندسازی ایدهها ضروری میباشد.
Objective: This research explores the experiences of senior faculty members of Shiraz University. In addition, it designs and illustrates the model of documentation research ideas among senior faculty members.Methods: This is an applied research in terms of objective and To achieve the desired goal, a qualitative approach and a systematic design of Grounded Theory were used. The statistical population of the study includes all retired professors of Shiraz University and also professors who are in the last three years of retirement in this university. 25 faculty members of Shiraz University were interviewed through a semi-structured method. The sampling method of this research is the sequential method of snowball (chain reference). In an introductory interview, the researcher began an interview with a key sample of Shiraz University faculty members who had a wealth of information on the subject; Then, with reference to a series of referrals from the participant in question, request the introduction of other faculty members who were eligible for the interview. Then, the data was analyzed within three stages of coding: open، axial and selective. At last, the findings were drawn in the form of theorems and paradigm model.Results: Findings showed that the internal and external motivations of idea documentation, including fear of forgetfulness, idea permanence, facilitating the use of the idea and becoming famous, have provided the tendency to document research ideas for faculty members. To document the idea, they used manual and electronic documentation. Also, contextual and environmental conditions Include individual and organizational plans and considerations, and intervening and mediating conditions include respect for intellectual property rights and institutionalization and structuring affected the quality of manual and electronic documentation. There are also two approaches, individual (protection of ideas) and extra-individual (development and maturity of knowledge production, intellectual and information synergy), that are the results and consequences of the process of documenting ideas.Conclusion: According to the findings, it can be said that achieving organizational goals requires a strong and fundamental organizational culture. Universities as scientific centers really need a rich culture. Therefore , One of the required cultures of universities is the culture of documenting research ideas; so, they should create the culture of documenting research ideas. Also, in order to increase the tendency of faculty members to document research ideas, it is important to provide the necessary context, including the establishment of a separate center for documenting research ideas, training and education of aware and expert manpower; Also, it is necessary to consider appropriate tools for documenting ideas.
خلاصه ماشینی:
کاوش تجربيات اعضاي هيئت علمي پيشکسوت دانشگاه شيراز درباره مستندسازي ايده هاي پژوهشي : مطالعه کيفي حوريه براردخت کارشناسي ارشد علم اطلاعات و دانش شناسي، دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه شيراز، شيراز، ايران .
با وجود اهميت بسياري که مستندسازي براي دانشگاه ها دارد، متأسفانه اين امر هنوز به شکل جامع نهادينه نشده است و به همين دليل بخش مهمي از اطلاعات ، تجارب و نيز ايده هاي پژوهشي از دست مي رود.
شرايط علي طبق نظرات ، ديدگاه ها و نيز تجربيات مشارکت کنندگان پژوهش ، سه مؤلفه ترس از فراموشي ، ضرورت ماندگاري ايده ، تسهيل بهره برداري از ايده (انگيزه هاي دروني ثبت ) و تنها مؤلفه شهره شدن (انگيزه بيروني ثبت ) را از عوامل و انگيزه هاي مستندسازي ايده هاي پژوهشي تشخيص دادند که موجب ايجاد انگيزه در اعضاي هيئت علمي براي ثبت ايده هاي پژوهشي مي شود (جدول ٢).
انتقال ايده هاي اعضاي هيئت علمي به ساير اقشار دانشگاهي، نيازمند حلقه اتصالي به نام مديريت دانش و مستندسازي ايده هاست و براي انجام اين امر، لازم است اصول و ساز و کار مستندسازي ايده ها فرهنگ سازي و آموزش داده شود.
در انتها اشاره مي شود که در اين پژوهش تلاش شد تا عوامل مؤثر بر مستندسازي ايده هاي پژوهشي ميان اعضاي هيئت علمي به شيوه کيفي به دست آيد.
Documenting and providing a model for sharing information and knowledge gained from the process of developing the Fifth Development Plan for Higher Education, Research and Technology: through action research.
The Role of Documentation in Organizational Knowledge Management: A Case Study at Satellite Research Institute.