چکیده:
گزارشهای مالی، از جمله مهمترین منابع اطلاعاتی برای قانونگذاران، سهامداران، تحلیلگران و سایر ذینفعان به شمار میآیند. این گزارشها در صورتی که قابل فهم باشند، برای استفادهکنندگان مفید خواهند بود. بنابراین خوانایی گزارشهای مالی در موسسات حسابداری و حسابرسی از اهمیت ویژهای برخوردار است. مطالعه حاضر یک پژوهش آمیخته آکتشافی است که با هدف ارائه مدل کیفی خوانایی گزارشگری مالی مبتنی افشای مسئولیت اجتماعی، اخلاق حرفهای و مدیریت لحن (لحن گزارشگری) و اولویتبندی آنها در موسسات حسابداری و حسابرسی صورت پذیرفته است. مدل کیفی پژوهش شامل 3 سازه اصلی (افشای مسئولیت اجتماعی، اخلاق حرفهای و مدیریت لحن (لحن گزارشگری) است که هر سازه از 3 معیار تشکیل شده است و هر معیار دارای 3 زیرمعیار میباشد. در بخش اولویتبندی (بر مبنای تکنیک ترجیحات غیرخطی فازی)، شاخصهای مهارت، صلاحیت و گزارشگری حرفهای، مدیریت سود تعهدی، واقعی و گزارشگری متقلبانه، ارائه اطلاعات صحیح و واقع بینانه به ترتیب به عنوان مهمترین شاخصهای اخلاق حرفهای، مدیریت لحن و افشای مسئولیت اجتماعی، انتخاب شدند. با توجه به اینکه افشای مسئولیت اجتماعی، اخلاق حرفهای و مدیریت لحن (لحن گزارشگری)، از جمله عواملی هستند که علیرغم اینکه بر خوانایی گزارشگری مالی تاثیر دارند، کمتر مورد توجه قرار گرفته است که در پژوهش حاضر مورد مطالعه قرار گرفتند.
Financial reporting is one of the most important sources of information for legislators, shareholders, analysts and other stakeholders. These reports will be useful to users if they are understandable. Therefore, the readability of financial statements is of particular importance.Research Method: The present study is an exploratory combined research that aims to provide a qualitative model of financial reporting readability based on disclosure of social responsibility, professional ethics and tone management (reporting tone) and their prioritization.Results: The qualitative model of the research includes 3 main structures (disclosure of social responsibility, professional ethics and tone management (reporting tone) that each structure consists of 3 criteria and each criterion has 3 sub-criteria. In the prioritization section (based on fuzzy nonlinear preferences technique), indicators of skill, competence and professional reporting, accrued earning management, real and fraudulent reporting, providing accurate and realistic information were selected as the most important ethical indicators, respectively. Conclusion: One of the main purposes of financial reporting is to provide the information needed to make decisions to the organization's stakeholders or market analysts. Considering that social responsibility disclosure, professional ethics and tone management (reporting tone) are among the factors that have received less attention, despite their effects on readability of financial reporting, they have been discussed in the present study
خلاصه ماشینی:
بر اين اساس ٣٤ شاخص اوليه به شرح زير شناسايي شدند: ١-١-٥-شاخص هاي افشاي مسئوليت اجتماعي : ١- مالي و سرمايه گذاري ٢- بازرگاني، رشد و تغييرات بازار ٣- رشد اقتصادي، بهره وري و ماليات تکليفي و عملکرد ٤- آموزش مشارکت و توسعه جامعه ، حقوق و رويه هاي اشتغال ٥- آموزش حذف فساد، رشوه و پولشويي ٦- آموزش فعاليت هاي اجتماعي، آموزش و پرورش ، هنر و پزشکي ٧- آموزش توسعه خدمات شهري و کاهش مصرف انرژي مشاوره شناسايي و کاهش آلاينده هاي صوتي، بصري، تنفسي و باز آفريني ٨-مشاوره شناسايي و کاهش آلاينده هاي صوتي، بصري، تنفسي و باز آفريني ٩- تدوين منشور زيست محيطي، اثرات و ارتقاي محصولات و خدمات ١٠- اهداف و الزامات برنامه ريز شرکت ، توليد و مصرف زنجيره تأمين ، مشتريان و مصرف کنندگان ١١- زنجيره ي تأمين ، مشتريان و مصرف کنندگان ٢-١-٥-شاخص هاي اخلاق حرفه اي :١- استقلال ، عينيت گرايي و بي طرفي ٢- ارائه اطلاعات صحيـح و واقع بينانه ٣- درستکاري ٤- عدم دريافت و اعطاي هدايا ٥- عدم تضاد منافع و اطلاعات گمراه کننده و نادرست ٦- داشتن صبر و شکيبايي ٧- مهارت ، صلاحيت و گزارشگري حرفه اي ٨- ايفاي مسئوليت اقتصادي، قانوني و اخلاقي در قبال جامعه و صاحبکار ٩- اعتماد آفريني و ارائه اطـلاعات بر مبناي ضوابط ، استنـباط ها و پاسـخگويي ١٠- رازداري و ارتباطات شفاف ١١-رقابت طلبي و برتري جويي ١٢- تهديدهاي اخلاقي، اخطار، تنبيه و انحراف ١٣- داشتن عدالت ، انصاف و وفاداري ٣-١-٥-شاخص هاي مديريت لحن : ١- مديريت سود تعهدي، واقعي و گزارشگري متقلبانه ٢- فرار مالياتي و اهرم مالي ٣- مديريت اظهارنظر غيرمقبول حسابرسي و نسبت هاي جاري و مالي ٤- تغيير و جهت دار کردن نگرش عملکرد مالي با پيچيدگي و طول متن ٥- انگيزه دست کاري و گمراه کردن ادراک سرمايه گذاران و استفاده کنندگان ٦- اقدامات خصمانه و تبليغ پتانسيل رفتار خودخواهانه ٧- فصاحت در توصيف و مديريت نوشتار لحن غير عادي ٨- محدوديت استانداردها و رويه هاي حسابداري ٩- تطابق لحن نوشتار کيفي و کمي وکاهش عدم تقارن اطلاعاتي ١٠- جهت دار نمودن کيفيت سرمايه فکري و کارآفريني ٤-١-٥-شاخص هاي خوانايي گزارشگري مالي : پايداري سود، صحت پيش بينيهاي مديريت ، کاهش ريسک سقوط قيمت سهام ، اطلاعات مربوط براي تصميم گيري و ارزيابي و قابليت مقايسه واحدهاي اقتصادي به منظور انتخاب مهم ترين شاخص هاي مديريت لحن ، اخلاق حرفه اي و خوانايي گزارشگري مالي از تکنيک توزيع ٢ جمله اي استفاده شد.