چکیده:
با ظهور انقلاب در فناوریهای اطلاعاتی و نوین و به وجود آمدن پیوندهای پسین و پیشین در کسبوکارهای الکترونیک نظیر اینترنت، موبایل، شبکههای اجتماعی و ...، مدل کسبوکار با تعریفی نوین وارد بازارهای مختلف ازجمله بانکداری شده و به دلیل مزیتهای حاصل از تدوین مدل، در بانکداری دنیا ساختار نوینی برای افزایش اثربخشی و حداکثرسازی سود بنا نهاده شد و بانکهای موفق دنیا به تبیین مدل کسبوکار و انتخاب ساختار مرتبط پرداختند. در بانکداری با استفاده از مدل کسبوکار میتوان به بررسی و تجزیهوتحلیل گروههای مشتریان، روشها، کانالها، ابزارها، سیستمهای ارتباط با مشتری، منابع و فعالیتها و جریان درآمدی و هزینهها برای ارائه خدمات به مشتریان پرداخته و با راهبرد برد- برد به حداکثرسازی سود و منافع بانک، مشتری و سایر ذینفعان اقدام نمود. تعیین مدل کسبوکار در هر بانک و در کل در شبکه بانکی کشور منجر به افزایش بهرهوری و کارایی شده و از اتلاف منابع و درگیر شدن بانکها در امور موازی و مهمتر از آن، به وجود آمدن رقابتهای ناسالم که از فقدان مدل کسبوکار در بانکها و تشابه خدمات کلیه بانکها نشئت میگیرد، جلوگیری میکند. در این مقاله ضمن معرفی و تشریح تابلوی طراحی مدل کسبوکار ارائهشده توسط الکساندر استروالدر و همکاران و طراحی و تحلیل تابلوی کسبوکار برای بانکداری جامع کشور در سه مقطع گذشته، حال و آینده، نسبت به تحلیل وضعیت موجود فعالیت بانکها در نظام بانکی کشور اقدام و در انتها پیشنهادهایی برای برونرفت از این وضعیت ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
در بانکداري با استفاده از مدل کسب وکار ميتوان به بررسي و تجزيه وتحليل گروه هاي مشتريان ، روش ها، کانال ها، ابزارها، سيستم هاي ارتباط با مشتري، منابع و فعاليت هـا و جريان درآمدي و هزينه ها براي ارائه خدمات به مشتريان پرداخته و با راهبرد برد- برد به حداکثرسازي سود و منافع بانک ، مشتري و ساير ذينفعان اقدام نمود.
طراحي هوشمند و نوآورانه مدل کسب وکار در بانک هـاي کشـور مـورد غفلـت قـرار گرفتـه و اکثر بانک ها از بدو تأسيس نسبت به ارائه خدمات مشـابه بـه آحـاد جامعـه اقـدام مـينماينـد و حتـي تحولات و پيشرفت هاي ايجادشده در صنعت بانکداري و به کارگيري گسترده بانکداري الکترونيک در بانک هاي کشور نيز نتوانسته تغييراتي را در مدل کسب وکار آن ها ايجاد نمايـد و بانـک هـا بـدون توجه به مسائل و چالش هاي محيط جديـد، کسـب وکـار سـنتي خـود را در قالـب ابزارهـاي نـوين و بسترهاي الکترونيک ، مديريت و هدايت ميکنند.
باور بر اين است که بانک ها از طريق طراحي هوشمندانه مدل کسب وکار خود ميتواننـد دسـت به نوآوري در تعريف اهداف و مأموريت ها، تعيين بخش هـاي بـازار اختصاصـي و مشـتريان خـاص ، خلق ارزش هاي منحصربه فرد براي مشـتريان ، تعريـف کانـال هـاي ارائـه خـدمات و مـديريت روابـط مشتريان و نهايتا کاهش هزينه هاي غيرعملياتي و افزايش درآمدها و سودآوري بزنند.
در اين بخش ، ضمن تشريح مدل طراحي کسب وکار ارائـه شـده توسـط الکسـاندر اسـتروالدر و همکاران (٢٠١٠)، تلاش ميشود با تمرکز ويژه بر مدل مذکور، نسبت به تـدوين مـدل کسـب وکـار بانک در گذشته ، حال و آينده (با لحاظ کردن چالش هاي پيش روي بانک هـا) اقـدام و بـا توجـه بـه روند تحولات کسب وکار بانک ها پيشنهادهايي نيز ارائه شود.