چکیده:
در دهههای اخیر شاهد ورود واژه سرمایه اجتماعی در گفتمانها و اسناد علمی در قلمروهای جامعه شناسی، علوم اجتماعی و اقتصاد بودهایم. توجیه این تمرکز بر سرمایه اجتماعی مبتنی بر نقشی است که سرمایه اجتماعی در تولید و افزایش سرمایه انسانی، اقتصادی و محیطی ایفا میکند. از طرف دیگر آموزش یک عنصر پایهای برای انسجام اجتماعی، هویت ملی و مردم سالاری میباشد. مؤسسات آموزشی صرفاً انتقالدهنده سرمایه انسانی نیستند بلکه سرمایه اجتماعی را نیز در قالب قوانین و هنجارهای اجتماعی انتقال میدهند. این پژوهش بهدنبال اثبات این فرضیه بوده است که آموزش، منجر به بهبود سرمایه اجتماعی میشود. از همین رو درگام نخست با بهکارگیری روش جایگزینی فوکویاما برای متغیرهای سرمایه اجتماعی و درقالب روش OLS برای دادههای سری زمانی دوره 1393-1363ایران، تأثیر آموزش بر هریک از متغیرهای انتخابی سرمایه اجتماعی برآورد گردید که در این معادلهها اکثر ضرایب آموزش معنادار بود. سپس در گام بعدی برای نشان دادن تأثیر آموزش بر سرمایه اجتماعی با استفاده از روش تحلیل مؤلفههای اصلی PCA، شاخص ترکیبی از متغیرهای انتخاب شده برای سرمایه اجتماعی ساخته و تأثیر آموزش را بر روی این شاخص برآورد شد. نتایج در هر دو قسمت تأیید میکند که آموزش یک عنصر کلیدی برای بهبود سرمایه اجتماعی یا کاهش برخی بزهکاریهای اجتماعی به عنوان معیاری از سرمایه اجتماعی است.
In recent decades, the intervention of social capital in discourses and scientific documents in the fields of sociology, social sciences and economics have been increased. This focus on social capital is justified by its role which it plays in the production of human, economic and institutional capital. On the other hand, Education is the basic component of social cohesion, national identity and democratization. Educational institutions are not simply a transferor of human capital but they also pass on social capital in the form of social rules and norms. This study sought to prove the hypothesis that education leads to improvement of social capital. Therefore, in the first step, using the Fukuyama substitution method for social capital variables and using the OLS method for the time series data of Iran from 1983 to 2014, the effect of education on each of the selected variables of social capital was estimated. Then, in the next step, to illustrate the impact of education on social capital using principal component analysis (PCA) method, a composite index of variables selected for social capital was constructed and the impact of education on this index was estimated. The results in both sections confirm that education is a key element for improving social capital or reducing some social delinquency as a measure of social capital.