چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر موانع کارکردی، روانی و احساسی بر مقاومت شناختی و عاطفی در حوزه بانکداری اینترنتی انجام شد.جامعه آماری متشکل از کلیه مشتریان بانک پارسیان در استان البرز بوده که با استفاده از فرمول کورکران و روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس ۳۸۴ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ۳۲ سوال اقتباس شده از داس سانتوس و همکاران، ۲۰۲۱ و کاسترو و همکاران، ۲۰۲۰ بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار توصیفی از نرم افزارهای ,SPSS Excel و برازش مدل و آزمون فرضیات از نرم افزار PLS استفاده شد. نتایج نشان داد موانع کارکردی، روانی و احساسی بر مقاومت شناختی و عاطفی مشتریان تاثیر مثبت و معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
در تحقیق سانتوس و همکاران (٢٠٢١) نشان داد موانع روانی، موانع احساسی و تجربه کاربر بر مقاومت در برابر استفاده از خدمات بانکداری دیجیتال تأثیر مثبت می گذارد.
نتایج فوق نشان دهنده آن است که برای برآوردن نیازهای مشتریان ، بانک ها از اینترنت به جای خدمات سنتی بانکی به عنوان کانال توزیع خدمات الکترونیکی استفاده کرده اند تا به تدریج خدمات مختلف مالی خود را به مشتریان خود ارائه دهند با توجه به مطالب فوق پژوهش حاضر در پی پاسخپویی به این سوال است آیا موانع کارکردی، روانی و احساسی بر مقاومت عاطفی و شناختی تاثیر معناداری دارد؟ روش تحقیق حاضر از نوع هدف جزو تحقیقات کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی از نوع پیمایشی میباشد.
(به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ٥ مدل اندازه گیری تحقیق همراه با ضرایب بارهای عاملی (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ٦ مدل اندازه گیری تحقیق همراه با مقادیرt-val ues در جدول زیر نتایج آزمون فرضیات فرعی نشان داده شده است : جدول ٧ خلاصه نتایج فرضیات اصلی (به تصویر صفحه رجوع شود) بحث و نتیجه گیری هدف از این پژوهش بررسی تاثیر موانع کارکردی، روانی و احساسی بر مقاومت شناختی و عاطفی در حوزه بانکداری اینترنتی است .
نتایج نشان می دهد موانع کارکردی، روانی و احساسی بر مقاومت شناختی و عاطفی تاثیر مثبت و معناداری دارد.
نتایج نشان می دهد موانع روانی بر مقاومت عاطفی و شناختی به ترتیب با اثرگذاری (٠/٦٩٤) و (٠/٦٦٣) تاثیر مثبت و معناداری دارد.
A Study on Perception of Internet Banking Users Service Quality - A Structural Equation Modeling Perspective: International Journal of Management, 11(8), 2204–2217.