چکیده:
زمینه و هدف: امروزه در عصری زندگی می کنیم که انسان خواه و ناخواه در شرایط اشباع رسانه ای قراردارد فضای پیرامون
سرشار از اطلاعات است در برابر چنین فضایی تعیین و تجویز یک رژیم مصرف رسانه ای امری نه تنها ضروری بلکه حیاتی
است. در این فرآیند نظام آموزش و پرورش از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که کودکان و نوجوانان از اصلی ترین و آسیب
پذیرترین اقشار جامعه هستند و لذا ایجاد زمینه های شناختی و انگیزشی لازم در این قشر و آموزش سواد رسانه ای به آنان
امری انکارناپذیر است.
روش تحقیق: روش تحقیق به کار رفته در این طرح " روش توصیفی " از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق
متخصصان حوزه آموزش و پرورش شهر تهران می باشد. در این تحقیق پس از جمع آوری دادهها و کنترل و بازبینی آنها
پرسشنامه کد گذاری شده سپس تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS که ویژه آزمون های آماری در علوم
اجتماعی می باشد.
یافتهها و نتیجه گیری: متخصصان نظام آموزش و پرورش با آگاهی از کارکرد رسانهها به اهمیت و ضرورت آموزش سواد رسانه
ای در عصر حاضر پی برده و در برنامه ریزی های خود در عناوین درسی مدارس بگنجانند
خلاصه ماشینی:
يافته ها و نتيجه گيري: متخصصان نظام آموزش و پرورش با آگاهي از کارکرد رسانه ها به اهميت و ضرورت آموزش سواد رسانه اي در عصر حاضر پي برده و در برنامه ريزي هاي خود در عناوين درسي مدارس بگنجانند واژه هاي کليدي: سواد رسانه اي، آموزش ، کودکان و نوجوانان 1 مقدمه در دنياي امروز چالش هاي اطلاعاتي درباره چگونگي نحوه استفاده از اطلاعات است ، زيرا که ما در محيطي زندگي مي کنيم که بسيار متفاوت از شرايطي است که اجداد مان طي کرده اند ، محيطي که با هر قدم تغييرات زيادي ايجاد مي شود و با توجه به تعدد و تکثر کانال هاي تلويزيوني ، رشد و توسعه تکنولوژي هاي جديد رسانه اي پيام ها دائما در حال انتقال هستند و مخاطبان خود را با اشباع رسانه اي و بمباران اطلاعاتي مواجه مي بينند.
عصر جديد عصري است که به سمت مخاطب فعال ، انتخابگر و گزينشگر مي رود و انسان براي آنکه بتواند در يک جامعه رسانه اي شده عملکرد مطلوبي داشته باشد بايد اشکال مختلف رسانه ها را از يکديگر تشخيص داده تا به مخاطب بي سواد ، بي هويت و مصرف کننده صرف تبديل نشود تلاقي رسانه و تکنولوژي در فرهنگ جهاني روش يادگيري ما درباره دنيا را به چالش کشيده و آموزش بطور اساسي تغيير کرده ديگر توانايي خواندن و نوشتن کلمات چاپي کافي نيست بلکه کودکان ، نوجوانان و حتي بزرگسالان بايد توانايي تحليل ، بررسي و نقد مطالب رسانه ها را داشته باشند تا در برابر پيام رسانه هاي مختلف از حالت انفعال و مصرف کننده صرف خارج شده و بر اساس نيازهاي اطلاعاتي شان دست به انتخاب بزنند و خود را در معرض هر گونه پيامي قرار ندهند.