چکیده:
هدف از پژوهش حاضر سنجش نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای آموزش و پژوهش مجازی در مدارس آموزش متوسطه شهرستان فسا بود. روش پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی می باشد.در مطالعه ای مقطعی، روایی و پایایی پرسشنامه ی ارزشیابی دبیران متوسطه اول پایه های (هفتم، هشتم ، نهم) مورد بررسی قرار گرفت. برای بررسی پایایی از شیوه همسانی درونی (آلفای کرونباخ) استفاده شد. روایی پرسش نامه مزبور به 8 مولفه ی نقاط قوت آموزش و پژوهش غیر حضوری (8 سوال) ، نقاط ضعف در برنامه های آموزشی (8 سوال)، نقاط ضعف در برنامه های پژوهشی (4 سوال)؛ نقاط ضعف در برنامههای سنجش اثرپذیری (یادگیری)(4 سوال)، فرصتهای آموزش و پژوهش غیرحضوری (9 سوال)، تهدیدهای آموزش و پژوهش غیرحضوری (7 سوال)، آسیب های فرهنگی و اجتماعی ناشی از تداوم آموزش غیرحضوری (5 سوال)، راهبردها (3 سوال) با تحلیل آماری آزمون کرنباخ انجام گرفت. داده ها با نرم افزار SPSS-15 تجزیه و تحلیل شد. جامعه آماری در این پژوهش کلیه دبیران متوسطه ی اول شهرستان فسا در سال تحصیلی 1400-1401 به تعداد 461 نفر، از 35 مدرسه متوسطه اول شهرستان فسا ارزیابی انجام شد. نتیجه تحلیل عوامل بیانگر روایی درون یابی 8 سوال نقاط قوت آموزش و پژوهش غیر حضوری مقدار 0.813 ، 8 سوال نقاط ضعف در برنامه های آموزشی مقدار 0.769، 4 سوال نقاط ضعف در برنامه های پژوهشی مقدار.0.835، 4 سوال نقاط ضعف در برنامههای سنجش اثرپذیری (یادگیری)0.788، 9 سوال فرصتهای آموزش و پژوهش غیرحضوری 0.745، 5 سوال تهدیدهای آموزش و پژوهش غیرحضوری (7 سوال)0.761، آسیب های فرهنگی و اجتماعی ناشی از تداوم آموزش غیرحضوری (5 سوال)0.806، راهبردها (3 سوال)0.810 دست آمد. ضریب پایایی کرونباخ کل 48. سوال. مقدار0.948شد. که با توجه به مقدار یافته های پژوهش نشان داده است که ضریب آلفای کرونباخ ، بیش از 0.7 برای سنجش یادگیری هر 8 مولفه محاسبه شده، پایایی پرسشنامه مطلوب ارزیابی شد.
خلاصه ماشینی:
روایی پرسش نامه مزبور به 8 مولفهی نقاط قوت آموزش و پژوهش غیر حضوری (8 سوال) ، نقاط ضعف در برنامههای آموزشي (8 سوال)، نقاط ضعف در برنامههای پژوهشي (4 سوال)؛ نقاط ضعف در برنامههای سنجش اثرپذیری (یادگیری)(4 سوال)، فرصتهای آموزش و پژوهش غیرحضوری (9 سوال)، تهدیدهای آموزش و پژوهش غیرحضوری (7 سوال)، آسيب های فرهنگي و اجتماعي ناشي از تداوم آموزش غيرحضوری (5 سوال)، راهبردها (3 سوال) با تحلیل آماری آزمون کرنباخ انجام گرفت.
جدول 2- ضریب کرونباخ 1- نقاط قوت آموزش و پژوهش غیر حضوری (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول 3- ضریب کرونباخ نقاط ضعف در برنامه های آموزشي (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول 4- ضریب کرونباخ نقاط ضعف در برنامه های پژوهشي (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول 5- ضریب کرونباخ نقاط ضعف در برنامههای سنجش اثرپذیری (یادگیری) (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول 6-ضریب کرونباخ فرصتهای آموزش و پژوهش غیرحضوری (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول 7- ضریب کرونباخ آسيب های فرهنگي و اجتماعي ناشي از تداوم آموزش غيرحضوری (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول 8- ضریب کرونباخ تهدیدهای آموزش و پژوهش غیرحضوری (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول 9- ضریب کرونباخ راهبردها (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول 10- ضریب کرونباخ کل سوالات (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول 11- درصد فراوانی سوالات پاسخ داده شده (به تصویر صفحه رجوع شود) نتیجه گیری: آموزش حضوری و حضور برای تحصیل مهمترین و پرکاربردترین شیوه آموزش و یادگیری از گذشته تاکنون بوده است، ولی در حال حاضر با شیوع بیماری کرونا و اهمیت سلامتی و رعایت فاصله اجتماعی برای پیشگیری از گسترش ویروس کووید 19، نهادها و موسسات آموزشی مجبور شدند تا از آموزش به صورت مجازی (غیر حضوری) برای ادامه تعلیم و تربیت استفاده کنند.