چکیده:
اینترنت به یکی از ابزارهای مهم ارتباط افراد در جهان امروز تبدیل شده است. دنیای همراه با اینترنت یا زیست جهان اینترنتی، ضمن اینکه دارای آثار اجتماعی (ارتباط گیری، افزایش مهارت اجتماعی، پیوند به دانش جهانی و استفاده از آن( و اقتصادی )سود، افزایش بازار مالی، کاهش بحرانهای مالی و دسترسی آسان به جهان اقتصاد( است، آثار منفی اجتماعی )بحرانهای فردی و خانوادگی( و فرهنگی )اخلاقی، هنجاری و رفتاری( نیز دارد. اعتیاد به اینترنت و تبدیلشدن اینترنت به اوقات فراغت و سبک زندگی زندگی افراد و خانواده را با مخاطرات اجتماعی ازجمله فروپاشی خانواده، اختلالهای اجتماعی جنسی، کاهش آرامش اجتماعی و غلتیدن فرد در آنومی روبهرو میکند. هدف اصلی این پژوهش مطالعۀ اعتیاد به اینترنت در
ایران با روش فراتحلیل است. جامعۀ آماری آن 92سند است که 50 نمونه از آن با ارزیابی کیفیت، اعتبار و روایی آثار علمی به روش نمونه گیری غیراحتمالی هدفمند در بازۀ زمانی 1384-1400 انتخاب شدند. نتایج نشان میدهد که عوامل زمینه ای (0,231)،عوامل فرهنگی (0,109)،عوامل خانوادگی(0,384)،ویژگی های اینترنت (0,240)،عوامل تربیتی(0,88)،الگوی اجتماعی(0,115)،سبک زندگی (0,186)،آنومی روانی(0,237)،اختلال روانی - فردی(0,200)،تاب آوری(0,112)،آنومی هویتی(0,147)و سرمایۀ اجتماعی(0,286)با اعتیاد به اینترنت رابطۀ معناداری دارند و در کل 0,318درصد از آن را تبیین کردهاند. آزمون Qنشان داد که میان مطالعات مذکور ناهمگنی (واریانس بین تحقیقات) وجود دارد و برای تعیین سوگیری انتشار و برآورد ناهمگنی بین پژوهش، از متغیرهای تعدیلگر (هویت قومی، نوع جامعۀ آماری) استفاده شد. نتایج نشان میدهد که گرایش به اعتیاد به اینترنت در بین گروه قومی فارس(0/31 درصد)و گروه قومی مازندرانی(0/23 درصد)بیشتر بوده و در بین گروهی قومی فارس و مازندران گرایش بیشتری به اینترنت وجود دارد. از حیث جامعۀ آماری، میزان اعتیاد به اینترنت در میان کاربران کافینت (0,28)،دانشجویان(0,27)و دانش آموزان(0/24)به ترتیب بیشتر بوده و شهروندان عمومی معمولا کمتر وقت خود را در فضای مجازی سپری می کنند.
Generation gap refers to social distance, and social conflict between parents and their heart generations over cultural, social, economic, and political issues. According to the results of 40 studies, Iranian society has experienced a generational and intergenerational gap due to normative value changes. The main purpose of this study is to study the factors affecting the intergenerational gap during 2004-2020. The research method is quantitative and its instrument is a reverse questionnaire and meta-analysis software has been used to estimate the effect size. The statistical population is 80 studies, of which 40 research documents have been selected by non-probabilistic sampling method due to their surveyability, correlation coefficient and sample size and acceptable significance level. The results show that between the structural crisis (social distance, patriarchal system, intergenerational conflict); Social capital (intergenerational trust, intergenerational participation, intergenerational cohesion); Cultural capital; Economic capital; Modernity (mass media, demonstrative consumption, individualism, modern lifestyle, cosmopolitanism, postmodern values); Value-normative issues (reference group model, religious affiliation, sociability); And multiple anomie (social anomie, family anomie, identity anomie) has a significant relationship with the intergenerational gap. The overall effect of the research on the generation gap is equal to 20%.
خلاصه ماشینی:
ضريب هم بستگي و اندازة اثر ترکيبي متغيرهاي پژوهش گزارش آماري متغير sig Z upper lower Efect size سن 0,00010,1740,3690,100 0,300 زم جنسيت 0,0013,344 0,5130,201 0,115 ين ي ه ا درآمد 0,0028,784 0,3080,189 0,214 محل سکونت ٠,٤١٧ ٠,٤١١٠,١٨٨ ٠,٠٠٣٩,٣١٨ آگاهي اجتماعي ٠,١٢٤ ٠,٦٩٠٠,٣٦١ ٠,٠٠١٦,٠٢٢ رف هنگ سرمايۀ فرهنگي ٠,٣٢٤ ٠,٠٠٤١١,٠١٥٠,٧٠١٠,١٨١ ي ميزان تحصيلات ٠,٢٨١ ٠,٠٠٢١٤,٣٦٠٠,٣٢٠٠,١٢٤ روابط اجتماعي خانوادگي ٠,١١٧ ٠,٦٠٤٠,٣٤٠ ٠,٠٠٠٣,٤١١ نخا انسجام خانوادگي ٠,١٦٩ ٠,٨٠٠٠,٢٠٠ ٠,٠٠١٥,٢٨١ و ا يدگ خانوادة معنوي ٠,٢٣٦ ٠,٦٣٦٠,٢٩٨ ٠,٠٠٥٧,٢١٩ تعارض خانوادگي ٠,١٨٧ ٠,٠٠٢١٠,٠٥٤٠,٤٣٤٠,١١٢ وابستگي به اينترنت ٠,١٩٠ ٠,٥٠٠٠,٠١٩ ٠,٠٠١٣,١٤٦ جذابيت نت ٠,١١١ ٠,٦٧١٠,١٨٢ ٠,٠٠١٩,٣٠١ ينا دسترسي به اينترنت ٠,٢١٨ ٠,٤٠٢٠,٢٤٦ ٠,٠٠٣٦,٦٩١ رت ت ن ميزان آشنايي با رايانه ٠,٠٨٩ ٠,٥٧٢٠,٢٩١ ٠,٠٠١٣,٠٣٠ مدت زمان استفاده از نت ٠,٢٤٥ ٠,٤٣٧٠,٢٤٧ ٠,٠٠٢٤,١٣١ ميزان آشنايي با اينترنت ٠,١٩٠ ٠,٠٠٣١١,١٠٠٠,٣٨٢٠,٢٠٩ سبک تربيتي سهل گير ٠,٣١٥ ٠,٣٦٩٠,٢٢٣ ٠,٠٠٤٦,١١٢ ت ريبت سبک تربيتي سلطه گر ٠,١٠٣ ٠,٣٦٩٠,١١٧ ٠,٠٠١٨,٠١٢ ي سبک تربيتي بي توجه ٠,٠٥٦ ٠,٤٧٥٠,١٢٠ ٠,٠٠٠٢,١٤٩ الگ ارتباط با دوستان ٠,١٢٣ ٠,٢٦١٠,١٣٦ ٠,٠٠٣٣,٠٠٨ وي ج ا افراد مهم ديگر ٠,٢١٠ ٠,٩٠٣٠,٥٤١ ٠,٠٠٠٧,١١٢ مت زمستان ١٤٠٠ا يع گروه مرجع ٠,١١٨ ٠,٤٧٦٠,٢٩٠ ٠,٠٠٢٨,٠٦٩ 42 نتايج نشان مي دهد که : ميزان رضايت از زندگي ٠,٣٥١ ٠,٤٣٨٠,١٧٨ ٠,٠٠١٣,٠٠٨ ـ بين عوامل زمينه اي و اعتياد به اينترنت رابطۀ معناداري وجود دارد.