چکیده:
در پژوهش پیش رو، با تحلیل محتوا از مباحث نظری جامعهشناختی، مؤلفههایی را برای تحلیل پوسترها انتخاب کردهایم. با اتکا به ویژگیهای محتوایی آرمانشهری و ویرانشهری، پوسترهای انتخابی از دو طراح گرافیک ایرانی قباد شیوا و مهدی سعیدی و دو طراح گرافیک امریکایی سیمور چواست و میلتون گلیزر را تحلیل و تفسیر کردهایم. در سطح تفسیر پوسترها فراتر از تحلیل مؤلفههای تجسمی به این پرسش پاسخ دادهایم که آثار انتخابی دارای مؤلفههای آرمانشهری، ویرانشهری است یا به این دو جنبه بیاعتناست. پوسترهای مهدی سعیدی، با حرکت از سطح آشکار اجزا و عناصر تجسمی به سمت سطوح محتوای پنهان، معانیای چون به پرسشکشیدنِ ایدۀ صلح در جوامع را با خود همراه دارد. در پوسترهای صلح قباد شیوا، زبان تصویر جهانی است و به عبارتی، هنرمند به دنبال طرح و سبکی از هنر است که دربرگیرندة سلیقة بینالملل باشد. سیمور چواست در مجموعة پوستر خود نیز بر این ایده اشتراکنظر دارد که بشریت نمیتواند از گزند جنگ و سلاحهای نظامی در امان باشد. گلیزر هم برای بیان مفاهیم خود از زبان بدن بهره برده است که اغلب فهم مشترکی از آن وجود دارد. روی سخن فرم پرندة صلح با زبانی جهانی همة دولتهایی است که انگارۀ صلح در دست آنها حالتهای مختلفی به خود گرفته و بازیچه است. پوسترهای مهدی سعیدی و آثار امریکایی بیشتر بر وجوه ویرانشهری تکیه کردهاند. قباد شیوا رویکرد انتقادی به نماد صلح جهانی اتخاذ نکرده و با تبعیت از نماد جهانی صلح بیشتر به جنبههای آرمانشهری توجه کرده است.
In the study, we have studied the peace or the anti-war posters of Iranian and American designers. Beyond the analysis of the visual elements, At the level of poster interpretation the question of whether the selected works have utopian, or dystopian aspects in showing the peace or antiwar messages, is answered. Mehdi Saeedi's posters lead us to move from the obvious level of visual elements to the levels of hidden content, with meanings such as criticizing and questioning the idea of peace in the societies. In Ghobad Shiva's peace posters, the language of the image is universal. In other words, the artist seeks a design and style that involves international taste. In his poster collection, Seymour Chowst also shares the idea that human beings can’t be safe from war and the harm and destruction of military weapons. Glaser also used body language to express his ideas and concepts, which are often shared. The form of the bird of peace in the universal language is a common understanding in all the states but the hands perform the new utopian idea of peace. Mehdi Saeedi`s posters and American works rely more on dystopian aspects. Ghobad Shiva has not taken a critical approach to the symbol of world peace. By following the symbol of world peace, he has paid more attention to the utopian aspects. So the Americans and Saeedi took a critical view and relied on dystopian aspects. So they did predict that human beings' destiny will go to the dystopian aspects.
خلاصه ماشینی:
مطالعۀ تطبيقي وجوه آرمان شهري و ويران شهري پوسترهاي صلح يا ضدجنگ طراحان معاصر صد سال اخير ايران و امريکا١ l سحر نجفي ٢، فريده آفرين ٣، غلامرضا سماوي ٤ چکيده در پژوهش پيش رو، با تحليل محتوا از مباحث نظري جامعه شناختي ، مؤلفه هايي را براي تحليل پوسترها انتخاب کرده ايم .
اين مقاله برگرفته از پايان نامه کارشناسي ارشد سحر نجفي با عنوان «تحليل وجوه جامعه شناختي آرمان شهري و ويران شهري در پوسترهاي صلح يا ضدجنگ طراحان معاصر جهان » به راهنمايي فريده آفرين در دانشگاه سمنان است .
هرچند کبوتر با زيتوني بر منقار از زمان نوح به صورت نمادين وجود داشته و در نقاشي هايي با اين موضوع در کاتاکومب هاي ٢ عيسويان نخستين (تصوير ١) ديده شده است ؛ اما، عيسويان زيتون را چون نماد مذهبي خود برگزيدند.
پيشينۀ پژوهش موضوعات مرتبط و نزديک به بررسي موضوع صلح يا ضدجنگ در پوسترها از زواياي متعدد ِ به اين شرح است : حکيمانه (١٣٩٥)، در پژوهشي با عنوان «بررسي و تحليل عناصر تصويري پوسترهاي ِ صلح جمع آوري شده از سال هاي ١٩٦٠ تا ١٩٧٠ در اعتراض به جنگ ويتنام در ايالات متحده امريکا»، به موضوع پوسترهاي سياسي پرداخته است .
(منبع : ٨ URL) اعتراض به جنگ امريکا و عراق (١٩٩٠) (منبع : ٧ URL) سيمور چواست : تقابل ويران شهر و آرمان شهر سيمور چواست ١ در اين پوستر دو کلمۀ NO و GO به زبان انگليسي را در قالبي بزرگ و به رنگ قرمز و زرد بر پس زمينه اي سياه تقريبا در کل زمينه به کار برده که ، به عبارتي ، خود به سطح تبديل شده اند (تصوير ١٠).