چکیده:
پیشینه و اهداف: هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی-فراشناختی بر تفکر ارجاعی و یادگیری خودراهبر در دانشآموزان دختر پایه هفتم شهر بوکان بود. این پژوهش به صورت نیمه آزمایشی بود که در آن از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد.روش ها: نمونه پژوهش 40 آزمودنی بود که از میان دانش آموزان دخنر پایه هفتم شهر بوکان انتخاب و به صورت دردسترس در گروههای آزمایش (آموزش راهبردهای شناختی- فراشناختی) و گواه گمارده شدند. در مرحله مداخله گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش راهبردهای شناختی-فراشناختی قرار گرفتند. در طی این مدت گروه کنترل هیچ نوع مداخلهای دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تفکر ارجاعی اهرینگ (2010) و پرسشنامه یادگیری خودراهبر فیشر (2001) در مراحل پیشآزمون و پسآزمون برای دو گروه آزمایشی و گواه استفاده شد. دادههای پژوهش با روش تحلیل کوواریانس با استفاده از نرمافزار SPSS 23 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معنی داری بین دو گروه نشان داد.یافته ها: یافتهها حاکی از آن بود که آموزش راهبردهای شناختی-فراشناختی در کاهش سطح تفکر ارجاعی و افزایش یادگیری خودراهبر دانشآموزان اثربخش است.
Background and Objectives: The main purpose of this study was to determine the effectiveness of teaching cognitive-metacognitive strategies on referral thinking and self-directed learning among seventh grade female students in Bukan. This was a quasi-experimental study in which a pretest-posttest design with a control group was used.Methods: The sample consisted of 40 subjects who were selected through Convenience Sampling from seventh grade female students in Bukan and were assigned to the experimental (cognitive-metacognitive strategies) and control groups. In the intervention phase, the experimental group was trained in cognitive-metacognitive strategies for 8 sessions of 90 minutes. The control group did not receive any interventions. Ahring’s Reference Thinking Questionnaire (2010) and Fisher’s Self-Guided Learning Questionnaire (2001) were used in pre- and post-test stages to collect data for both experimental and control groups. Research data were analyzed through analysis of covariance using SPSS 23 software. The results of covariance analysis indicated a significant difference between the two groups.Findings: The results showed that teaching cognitive-metacognitive strategies was effective in reducing the students' level of referential thinking and increasing their self-directed learning.
خلاصه ماشینی:
com@mehrparvarmehri٤٠٠ دريافت : ١٤٠٠/٠٩/١٩ پذيرش : ١٤٠٠/١٢/٢١ انتشار: ١٤٠٠/١٢/٢٥ چکيده پيشينه و اهداف : هدف اصلي اين پژوهش ، تعيين ميزان اثربخشي آموزش راهبردهاي شناختي-فراشناختي بر تفکر ارجاعي و يادگيري خودراهبر در دانش آموزان دختر پايه هفتم شهر بوکان بود.
يافته ها: يافته ها حاکي از آن بود که آموزش راهبردهاي شناختي-فراشناختي در کاهش سطح تفکر ارجاعي و افزايش يادگيري خودراهبر دانش آموزان اثربخش است .
نتايج مطالعات ديگر نيز نشان داده است که آموزش راهبردهاي يادگيري شناختي و فراشناختي به طور معناداري باعث کاهش ميزان تفکر منفي تکراري وناکارآمدي ادراک شده در بين دانش آموزان افسرده ميشود (گولک و دوهرتي ١، ٢٠١٣).
لي و 2 همکاران (٢٠١٤) در مطالعه خود نشان دادند که آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي يادگيري باعث کاهش سطح تفکر ارجاعي دانش آموزان ميشود.
کشاورزي و همکاران (١٣٩٦) در مطالعه خود به اين نتيجه رسيدند که آموزش راهبردهاي يادگيري فرا شناختي باعث ارتقاي سطح تفکر مثبت و بهبود روند تصميم گيري در دانش آموزان ميشود.
بنابراين پژوهش حاضر درصدد بررسي اثربخشي آموزش راهبردهاي يادگيري شناختي-فراشناختي بر تفکر ارجاعي و يادگيري خودراهبر دانش آموزان دختر پايه ي هفتم شهرستان بوکان است .
لذا نتايج نشان داد که آموزش راهبردهاي يادگيري شناختي و فراشناختي بر تفکر ارجاعي و يادگيري خودراهبري دانش آموزان موثر است .
Development of a self-directed learning readiness scale for nursing education.
Using Cognitive and metacognitive strategy training to Resilience Education and positive metacognition belief in students System, Procedia - Social and Behavioral Sciences 43(11), 1-10.