چکیده:
نهاد آموزشوپرورش هر جامعهای سعی دارد از قابلیت چشمگیر هنر برای رشد فکری، تکوین و تکامل شخصیت انسانها بهره ببرد. پژوهش حاضر در پارادایم کیفی و با روش مصاحبه نیمه سازمانیافته انجام گرفت. با هدف آسیبشناسی تمامی ارکان نظام آموزشوپرورش در پیادهسازی مقوله تربیت هنری، هفت عنصر: اهداف، محتوا، مواد آموزشی، راهبردهای یاددهی-یادگیری، زمان، مکان و ارزشیابی در برنامه درسی در نظر گرفته شد. حوزههای آسیبپذیر بهصورت مقولههای اصلی زیر استخراج و دستهبندی گردید: آسیبهای حوزه اهداف: فقدان رویکرد فلسفی مناسب، مشکلات تدوین اهداف و مشکلات اجرای اهداف. آسیبهای حوزه محتوا: فقدان رویکرد فلسفی مناسب، مشکلات تدوین محتوا و مشکلات اجرای محتوا. آسیبهای حوزه روشهای تدریس: عدم استفاده از روشهای مختلف و متناسب با محتوا، عدم آموزش معلمان در ارتباط با روشهای تدریس. آسیبهای حوزه زمان، مکان و مواد آموزشی: کمبود زمان، مکان و امکانات آموزشی و مشکلات ناشی از نگرشهای نادرست. آسیبهای حوزه ارزشیابی: نوع و ماهیت ارزشیابی، نحوه اجرای ارزشیابی. آسیبهای حوزه معلمان: مشکلات آموزشی معلمان، مشکلات انگیزشی معلمان و تصمیمات اداری و مدیریتی نادرست در ارتباط با معلمان. آسیبهای حوزه نگرش والدین، مسئولین و ساختار مدیریت: مشکلات ناشی از ناکارآمدی و مدیریت غیر اثربخش، مشکلات ناشی از نگرش والدین، مشکلات ناشی از رویکردهای حاکم نسبت به هنر.
The present study was conducted in a qualitative paradigm using a semi-organized interview method. With the aim of pathology of art education in the education system, seven elements were considered: objectives, content, educational materials, teaching-learning strategies, time, place and evaluation in the curriculum. Vulnerable areas were categorized into main categories: Disadvantages of goals: Lack of proper philosophical approach, problems of goal setting and problems of goal implementation. Disadvantages of content: lack of proper philosophical approach, problems of content editing and problems of content implementation. Disadvantages in the field of teaching methods: Lack of using different methods and appropriate to the content, Lack of teacher training in relation to teaching methods. Injuries in the field of time, place and educational materials: Lack of time, place and educational facilities and problems caused by wrong attitudes. Injuries in the field of evaluation: type and nature of evaluation, how to perform evaluation. Injuries in the field of teachers: teachers 'educational problems, teachers' motivational problems and incorrect administrative and managerial decisions related to teachers. Damages in the field of parents 'attitudes, officials and management structure: problems due to inefficiency and ineffective management, problems due to parents' attitudes, problems due to prevailing approaches to art.
خلاصه ماشینی:
بدين ترتيب ، مسئله اصلي در اين پژوهش اين بود که با توجه به تأکيدات بيشماري که در باب تربيت هنري در نظام هاي آموزشي در سراسر دنيا و همچنين در کشورمان وجود دارد و پس از گذشت مدت زمان زيادي از تدوين و برنامه ريزي پيرامون مقوله تربيت هنري چرا شاهد اجراي مؤثر آن در عمل نبوديم ؟ چه موانعي در اين مسير وجود داشته است ؟ و چگونه ميتوان با شناسايي آسيب ها و ارائه راهکارها هرچه بهتر به اهداف پيش بيني شده در اين حوزه از نظام آموزش وپرورش کشور دست يافت ؟ در اين راستا پژوهش حاضر سعي کرد نظام آموزش وپرورش (تمامي مقاطع تحصيلي) و اجزاي مختلف آن را به عنوان عاملي که وظيفه اصلي را در امر تربيت هنري دانش آموزان دارد در نظر گرفته و به بررسي و آسيب شناسي در هر يک از اجزا و ارکان آن بپردازد.
1 Lincoln and Guba 2 Nonemergent 3 Focus Of Inquiry 4 Researcher as Instrument 5 Michael Quinn Patton 6 Purposive Sampling 7 Maximum Variation Sampling 8 Saturation 9 Maykut 10 Morehouse 11 Strauss 12 Corbin جدول ١.