چکیده:
اختلالهای اضطرابی یکی از شایعترین اختلالهای دوران نوجوانی و جوانی هستند و از مهمترین انواع این اختلالها میتوان به اختلال اضطراب اجتماعی اشاره کرد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین کارکرد خانواده با اختلال اضطراب اجتماعی با میانجیگری کمرویی و دشواری در تنظیم هیجانی بود. روش این پژوهش توصیفی، طرح پژوهش همبستگی از نوع تحلیل مسیر است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستانهای شهر کرد در سال تحصیلی ۹۴- ۱۳۹۳ بود که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از میان آنها نمونهای به حجم ۵۰۰ نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شد. جمع آوری دادههای پژوهش با استفاده از مقیاس کار کرد خانواده (FAD)، تنظیم هیجانی (RES)، اضطراب اجتماعی (SPIN) و کمرویی انجام گرفت. مدل پیشنهادی پژوهش، با استفاده از نرم افزار AMOS مورد تحلیل مسیر قرار گرفت. یافتهها نشان دادند که مدل پیشنهادی از برازش نسبتا خوبی برخوردار است. نتایج نشان داد که مسیر کار کرد خانواده به کمرویی (۰/۰۱ >P)، کار کرد خانواده به دشواری در تنظیم هیجانی (۰/۰۱>P)، کار کرد خانواده به اضطراب اجتماعی (۰/۰۱>P)، کمرویی به اضطراب اجتماعی (۰/۰۱>P) و دشواری در تنظیم هیجانی به اضطراب اجتماعی (۰/۰۱>P) معنی دار هستند. با در نظر گرفتن اثرات غیر مستقیم کار کرد خانواده بر اضطراب اجتماعی از طریق کمرویی و دشواری در تنظیم هیجانی، معلوم میشود که ضریب اثر کار کرد خانواده از طریق کمرویی و دشواری در تنظیم هیجانی بر اضطراب اجتماعی معنی دار میباشد (۰/۰۱>P). با توجه به نتایج بدست آمده، میتوان کمرویی و دشواری در تنظیم هیجانی را به عنوان یک میانجی مناسب در رابطه بین کار کرد خانواده و اضطراب اجتماعی در نظر گرفت. با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان دریافت که کار کرد مطلوب خانواده باعث کاهش اضطراب اجتماعی و کمرویی و دشواری در تنظیم هیجانی موجب افزایش اضطراب اجتماعی میشوند.
Abstract Anxiety disorders are among the most common disorders in youth and adolescence “social anxiety” is one of the most important of these disorders. The purpose of this research was to study the mediating role of Shyness and Difficulty of Emotional Regulation as related to Family function and Social anxiety. The population of this descriptive – correlation study included all female high school students of Shahrekord. Multistage cluster sampling was used to select 500 students from the first grade of high schools in Shahrekord. Family Function Scale (FAD), Emotion Regulation Scale (RES), Social Anxiety Scale (SPIN) and Shyness Scale, were used to measure the variables. The hypothetical model was tested by AMOS software. The findings indicated that the proposed model fitted the data. Results showed that path Family function to Shyness(P<0/01), Family function to Difficulty of Emotional Regulation (P<0/01) , Family function to Social Anxiety (P<0/01) , Shyness to Social Anxiety(P<0/01), and Difficulty of Emotional Regulation to Social Anxiety (P<0/01) was significant. With regard to the indirect effects of Family function on Social anxiety through Shyness and Difficulty of Emotional Regulation, become clear Shyness and Difficulty of Emotional Regulation multiplier effect of Family function on Social anxiety is significant(P<0/01). According to the results, it can be concluded that Shyness and Difficulty of Emotional Regulation as a mediator in the relationship between Family function and Social anxiety. Based on the results it could be concluded that family function decrease social anxiety, whereas shyness and Difficulty of Emotional Regulation increase social anxiety.