چکیده:
امروزه شرکتها به این موضوع پی بردهاند که میتوانند از طریق افشای مسئولیتپذیری اجتماعی و ایجاد تصویری مثبت در میان ذینفعان اعتبار و خوشنامی خود را افزایش دهند. از سوی دیگر میتوان ادعا نمود که فعالیتهای مسئولیتپذیری اجتماعی میتواند به عنوان سازوکاری برای حصول اهداف شخصی مدیران و به تبع آن مدیریت سود استفاده شود. هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر شاخصهای حاکمیت شرکتی بر افشای زیست محیطی و افشای مسئولیتپذیری اجتماعی است. بدین منظور تعداد 176 شرکت بورسی در دوره زمانی 1392 تا 1398 به روش حذف سیستماتیک انتخاب گردید. برای آزمون فرضیهها از تحلیل رگرسیون چند متغیره بهره گرفته شد. برای سنجش متغیر مسئولیتپذیری اجتماعی از شاخصی با 32 مولفه و فرایند آن از طریق تحلیل محتوا صورت گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد بین افشای مسئولیتپذیری اجتماعی و مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بنابراین اینگونه میتوان استنباط کرد که بهبود افشای مسئولیتپذیری اجتماعی موجب کاهش مدیریت سود و شفافیت بیشتر عملکرد اقتصادی واقعی میشود. همچنین نتایج پژوهش بیانگر این است که افشای مسئولیتپذیری اجتماعی موجب کاهش مدیریت سود واقعی میشود بنابراین سود واقعیتر گزارش خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"/>، 2 Held Branco & Rodrigues Orlitzky et al.
García-Meca & García-Sánchez Martínez-Ferrero Muttakin et al.
Scholtens & Kang Chih et al.
کیم و همکاران (2012) اشاره میکنند که شرکتهایی که تلاش و منابع خود را در طراحی برنامههای مسئولیتپذیری اجتماعی و پیادهسازی این برنامهها برای رسیدگی به منافع اخلاقی ذینفعان معطوف کردهاند به دنبال گزارشهای مالی شفاف و قابل اعتمادتر هستند و لذا کمتر احتمال دارد که به سمت مدیریت سود سوق پیدا کنند.
علاوه بر این، مطالعه حاضر به شفافیت مالی و پاسخگویی بیشتر کمک میکند، که ممکن است مدیران را برای تهیه گزارشهای مالی با کیفیت بالا وادار > تئوری ذینفعان مبنایی را برای تحقیق شناسایی ارتباط بین مدیریت سود و مسئولیتپذیری اجتماعی ارائه میکند.
Cho & Chun Buhr Guay et al.
Deegan & Rankin Guthrie & Parker Pfeffer & Dowling Patten Gary et al.
با توجه به اینکه مدیریت سود بیشتر زمانی رخ میدهد که عدم تقارن اطلاعات بالا باشد، نظریه علامتدهی فرض میکند که اطلاعات مسئولیتپذیری اجتماعی به عنوان وسیلهای برای کاهش تقارن اطلاعات (مشکل نمایندگی) بین شرکتها و سرمایه گذاران آنها مورد استفاده قرار میگیرد.
Miller Hughes Brown et al.
Coller & Yohn Heflin et al.
جدول 5: نتایج آزمون رگرسیون فرضیه اول (به تصویر صفحه رجوع شود) نتایج مندرج در جدول شماره (5) نشان میدهد که بین افشای مسئولیتپذیری اجتماعی و مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی رابطه منفی معناداری وجود دارد.
Corporate Social Responsibility, Investor Protection, and Earnings Management: Some International Evidence.
Corporate social responsibility, real activities earnings management, and corporate governance: evidence from Korea.
Corporate social responsibility and earnings management in U.