چکیده:
هدف
بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی، چابکی استراتژیک و گرایش به کارآفرینی بر نوسازی استراتژیک با توجه به نقش تعدیل کنندگی ظرفیت جذب بوده است.
روش
این مطالعه از جنبه هدف کاربردی و ازنظر روش ، توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری ، مدیران شعب بانک ملی در سطح شهر تهران به تعداد 630 شعبه که حجم نمونه 239 نفر انتخاب و با پرسشنامه که روایی و پایایی آن تایید شده موردسنجش قرارگرفته است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها جمعیت شناختی و استخراج شاخصهای مرکزی از آمار توصیفی و نرمافزار24 SPSS و برای تجزیهوتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرمافزار PLS2 Smart استفادهشده است.
یافته ها
یافتههای تحقیق بیانگر اثر مثبت و معنیدار سرمایه اجتماعی سازمان بر گرایش به کارآفرینی سازمان است و سرمایه اجتماعی با نقش تعدیلگر ظرفیت جذب بر چابکی استراتژیک مدیران شعب بانک ملی در سطح شهر تهران، دارای کمترین اثر مثبت بوده است.
نتیجه گیری
این پژوهش پیامدهای سرمایه اجتماعی سازمان بر رویکرد به کارآفرینی سازمانی را نشان می دهد که بیشترین تاثیر مثبت و معنادار را داشته است.
خلاصه ماشینی:
از سویی دیگر، یکی از پیشایندهای کلیدی نوسازی استراتژیک در هر سازمانی میتواند گرایش به کارآفرینی 6 آن سازمان باشد؛ به واقع نوسازی استراتژیک خود یکی از فعالیتها و اقدامات مربوط به کارآفرینی سازمانی بوده (کووین و میلز، 1999) و همچون سایر اقدامات مربوط به کارآفرینی طبیعتاً در ابتدا و بدواً اثرپذیر از گرایشات Strategic renewal Shu Social capability Sanchez-Famoso Yasir Entrepreneurial orientation سازمانی در زمینه کارآفرینی خواهد بود؛ از آنجایی که گرایش به کارآفرینی منعکسکننده وضعیت و نگرش سازمان و مدیران آن نسبت به فعالیتهای کارآفرینانه در قالب ریسک پذیری، نوآوریخواهی و آیندهنگری است ، از این رو میتوان انتظار داشت که این عامل بتواند نوسازی استراتژیک را تحت تأثیر قرار دهد.
مبتنی بر توضیحات ارائه شده مطالعه حاضر به دنبال بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی، چابکی استراتژیک و گرایش به کارآفرینی بر نوسازی استراتژیک با توجه به نقش تعدیلگری ظرفیت جذب در صنعت بانکداری کشور و بهطور خاص بانک ملی ایران میباشد.
با توجه به نتایج بدست آمده مشخص گردید پذیرش اجتماعی و پشتیبانی نهادی تاثیر مثبت و معناداری بر توسعه کارافرینی در صنعت گردشگری داشته که در سطح اطمینان 99 درصد تایید و تاثیر شبکهها Hazen Kumar Potdar Sadiku-Dushi Mugambi & Karugu Yang & Gabrielsson Alghahtani & Uslay Mielcarek توسعه کارآفرینی در صنعت گردشگری تایید نشد.
بر این اساس، میتوان گفت با افزایش یک واحدی در میزان سرمایه اجتماعی با نقش تعدیلگر ظرفیت جذب سازمان بر چابکی استراتژیک سازمان مدیران شعب بانک ملی در سطح شهر تهران، به میزان 19/0 درصد، افزایش مییابد.