چکیده:
خبر ماده اصلی ارتباطات جمعی، از نیازهای اصلی مخاطبان و در صدر تولیدات رسانهها قرار دارد. این پژوهش با تشکیک در اصل عدمتغییر گرایش نسلهای مختلف مخاطبان به کسب خبر، گرایش سه نسل از جوانان تهرانی را با استفاده از روش شبه پانل گذشته یاد، بررسی و مقایسه کرده است. جامعه آماری جوانان 15 تا 24 ساله شهر تهران در دهههای 90، 80 و 70 شمسی است که با ابزار پرسشنامه از 401 نمونه، دادهها جمعآوری و نتایج گرایش هر سه نسل به کسب خبر به تفکیک با هم مقایسه شده است. متغیرهای مورد بررسی، ادراک از فایده، ادراک از سهولت و سازگاری، متغیرهای موثر بر رسانه منتشر کننده خبر، رضایت از سایر بخشهای زندگی و عادت به کسب خبر است. براساس نتایج، گرایش جوانان به کسب خبر دچار تغیر شده و رابطه معنادار میان مولفههای ادراک فایده کسب خبر، ادراک سهولت کسب خبر، ادراک سازگاری با کسب خبر، هنجارهای ذهنی از کسب خبر و ادراک رفتاری کنترلشده با گرایش به کسب خبر تایید شده است. همچنین گرایش به کسب خبر با رضایت از سایر بخشهای زندگی نسل اول رابطه معنادار داشته اما این معناداری در نسل دوم و سوم تایید نشده است.
News is the main article of mass communication, one of the main needs of the audience and is at the top of media productions. This study examines and compares the tendencies of three generations of young people in Tehran using the quasi-panel method of the past, using the principle of not changing the tendency of different generations of audiences to obtain news. The statistical population is 15 to 24 years old youth in Tehran in the 90s, 80s and 70s, which was compared with a questionnaire of 401 samples, data collection and the results of the tendency of all three generations to obtain news separately. The variables studied are perception of benefit, perception of ease and adaptability, variables affecting the media that publishes the news, satisfaction with other areas of life and the habit of acquiring news.According to the results, the tendency of young people to acquire news has changed and a significant relationship has been confirmed between the components of perceiving the benefit of acquiring news, perceiving ease of acquiring news, perceiving adaptation to acquiring news, mental norms of acquiring news and controlled behavioral perception with tendency to acquire news.Also, the tendency to get news has a significant relationship with satisfaction with other aspects of the life of the first generation, but this significance has not been confirmed in the second and third generations
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش ، با تشکيک در اصل عدم تغيير گرايش نسل هاي مختلف مخاطبان به کسب خبر، گرايش سه نسل از جوانان تهراني را با استفاده از روش شبه پانل گذشته ياد بررسي و مقايسه کرده است .
com 91 مقدمه محققان رسانه اي در ايران در سال هاي گذشته ، با پذيرش اين اصل که خبر جوهره يا مادە اصلي ارتباطات جمعي است ، به مطالعه أن پرداخته اند (مکتبي ، ۱۳۸۴: ۱۰) .
مفروض اصلي اين پژوهش ها پذيرش عدم تغيير گرايش نسل هاي مختلف مخاطبان به کسب خبر است .
نتيجه بررسي هاي متعدد نشان مي دهد که هرچند نوجوانان و جوانان در مقايسه با افراد مسن بيشتر از رسانه هاي جديد استفاده ميکنند و وقت زيادي را در اينترنت و شبکه هاي اجتماعي براي تماشاي برنامه هاي سرگرمکننده ۳ صرف ميکنند، اما لزوما اين استفادە بيشتر نشان دهندە استفادە أن ها از اين رسانه ها به عنوان منابع خبري نيست و جوانان ۴ اخبار کمتري از رسانه ها به اشتراک ميگذارند و دنبال ميکنند (:٢٠٠٠ ,Pew Research Center ;١٠ :٢٠٠٨ ,Patterson .
Technology facilitating condition 102 ديگر نظريه ها بعضـي از نظريه پـردازان متوجـه شـده اند کـه رفتـار بـه رفتارهـاي پيشـين يـا عـادت ۱ هـم مرتبـط اسـت (١٩٧٩ ,Speckart &Bentler ;١٩٨٠ ,Triandis ;١٩٩١ ,Ajzen).
مدل نظري پژوهش روش پژوهش ۱ براي مطالعه گرايش سه نسل از جوانان به کسب خبر به مطالعات طولي اين سه نسل نياز است .