چکیده:
هدف: هدف این مطالعه بررسی تأثیر استفاده از استراتژیهای بازاریابی دیجیتال بر عملکرد بازاریابی در صنعت گردشگری؛
مطالعه موردی: تورپراتورهای گردشگری خارجی ورودی به ایران بوده است.
روش شناسی پژوهش: این تحقیق به لحاظ نوع تحقیق جزء تحقیقات توصیفی تحلیلی و بر مبنای هدف تحقیق جزء
تحقیقات کاربردی محسوب میگردد. جامعه آماری تحقیق را دفاتر خدمات مسافرتی ( 1219 شرکت) که در بخش تورهای
خارجی ورودی فعالیت دارند و دفتر مرکزی آنان در شهر تهران میباشد را تشکیل دادند. از فرمول کلاین برای تعیین حجم
نمونه ( n = 292 ) استفاده شد. به منظور تهیه دادههای میدانی از پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر مطالعات دوپلسماکر و
همکاران ( 2018 )، و پورکیو و همکاران ( 2019 )، در طیف لیکرت 5 گزینهای استفاده شد. برای اندازه گیری پایایی از آزمون
آلفای کرونباخ (برای کل پرسشنامه= 890 / 0) و برای بررسی روایی تحقیق از آزمون KMO (روایی سازه) استفاده شد.
يافته ها: مقادیر AVE و CR برای تمامی سازه های به ترتیب بالای 5 / 0 و 7 / 0 گزارش گردید. مقدار ضریب تعیین در متغیر
عملکرد بازاریابی در سطح برازش قوی ) 745 / 0 ( به دست آمد. از مجموع فرضیه های تحقیق 7 رابطه تأیید و 3 رابطه رد شد. از
میان استراتژیهای موردبررسی، استراتژی طرح بازاریابی دیجیتال، استراتژی استفاده از اطلاعات وبسایت های معتبر،
استراتژی ارائه گزارشهای مدیریتی، استراتژی پاسخگویی شخصی، استراتژی استفاده از فرسته های تشویقی، و استراتژی ادغام
نظرات با عملکرد بازاریابی دارای رابطه مثب و معناداری بودند.
نتيجه گيری: بر اساس یافته های به دست آمده از تحقیق، استراتژیهای بازاریابی دیجیتال یکی از رویکردهایی میباشد که
صنعت هتلداری کنونی برای دستیابی به عملکرد برتر و توسعه کسب و کار خود بدان نیازمند است و میبایست خود را متناسب
با این استراتژیها به روز کرده و متناسب با روندهای آن استراتژیهای عملیاتی خود را در زمینه بازاریابی دیجیتال تدوین
نماید.