چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نقش مولفههای تنظیم شناختی هیجان در افراد با تصمیمگیری همکارانه بالا و پایین در بین دانشجویان دانشگاه کردستان در سال 95-1394 انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی بود که جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان دانشگاه کردستان در سال تحصیلی 95-94 بودند. برای به دست آوردن نمونه اولیه برای تعدادی (شامل230 نفر) از دانشجویان دانشگاه کردستان با شیوه نمونهگیری در دسترس و فراخوان در رابطه با شرکت در پژوهش و اهداف و نحوه انجام پژوهش توضیحات لازم داده شد، که از بین آنها 70 نفر از دانشجویان که تمایل به شرکت در پژوهش داشتند مورد ارزیابی قرار گرفتند. با توجه به هدف پژوهش پس از تحلیل نتایج اولیه، نتایج مربوط به 57 نفر (29 نفر با تصمیمگیری همکارانه بالا و 28 نفر با تصمیمگیری همکارانه پایین) از دانشجویان انتخاب و به روش علیمقایسهای مورد مطالعه قرار گرفتند. از یک تکلیف کامپیوتری معمای زندانی و یک پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان به عنوان ابزار جمعآوری دادهها استفاده شد. دادههای به دست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد افراد با تصمیمگیری همکارانه بالا از لحاظ تمرکز مجدد مثبت و تمرکز بر برنامهریزی بالاتر از افراد با تصمیمگیری همکارانه پایین بودند و افراد با تصمیمگیری همکارانه پایین از لحاظ پذیرش و تنظیم شناختی هیجان منفی (نمره کل) بالاتر از افراد با تصمیمگیری همکارانه بالا بودند. یافتههای پژوهش از وجود تفاوت بین دو گروه حمایت میکند. در واقع افراد با شناخت، ادراک، تنظیم و کنترل هیجانها، پردازشهای شناختی خود را که شامل قضاوتها و تصمیمگیریهای اوست، مدیریت و بهبود میبخشد.
Abstract This study was performed aimed to assess the role of cognitive emotion regulation in individuals with high and low was cooperative decision-making. The research method was a descriptive study that the statistical population included all Kurdistan university students in the school year 95-94. To obtain a prototype for the number (of 230) from University of Kurdistan students by stylesheets available sampling and calling were given in relation to the attending the research and how research purposes and necessary clarifications, among them 70 students who wish to participate in the study were evaluated. According to the study, after analysis of the results, results of 57 (29 with high cooperative decision-making and 28 low cooperative decision-making) of students selected and were studied causal-comparative. Of computer tools collaborative decision making and a cognitive emotion regulation questionnaire Was used to gather data. data obtained was analyzed using multivariable analysis of variance. The results showed that individuals with high collaborative decision making on the positive refocusing and focus planning were higher than those with low cooperative decision-making. and individuals with low cooperative decision making in terms of acceptance and of negative cognitive emotion regulation (total score) were higher than those with high cooperative decision making. research findings support from the difference between the twe groups. In fact, individuals with cognitive, perceptual, regulation and control of their emotion, their cognitive processing that includes his judgments and decisions, manage and improve.