چکیده:
«خلود در دوزخ» از مسائل قرآنی مربوط به فرجامشناسی است که از نظر چگونگی دلالت الفاظ آیات و نیز از نگاه عقلی مورد اختلاف اندیشمندان است. آیت الله جوادی آملی در این باره به مبانی عقلی اشاره نموده و بر پایه آن، خلود و ماندگاری در جهنم را اثبات مینماید. در مقابل، برخی از عرفا معتقدند چنین چیزی با رحمت واسعه خدا ناسازگار است. نوشتار پیش رو با روش توصیفی تحلیلی تلاش دارد، ضمن تبیین دقیق مبانی عقلی و دلائل نقلی دیدگاه استاد جوادی آملی، نظر عرفا را در این باره به بوته نقد بکشاند. یافتههای پژوهش حاکی است صاحب تفسیر تسنیم با مبانی عقلی ازجمله تجرد و اصالت روح، ثبات و دوام روح و تجسم اعمال و دلایل قرآنی و روایی، خلود در آتش را برای افراد خاصی اثبات نموده و دیدگاه برخی عرفا را نپذیرفته و معتقد است عذاب ابدی نه تنها منافاتی با رحمت واسعه و عدل الهی ندارد، بلکه با آن سازگار و هماهنگ است.
"Eternity in the hell" is one of the Qur'anic issues related to human beings` end, which is disputed by thinkers in terms of how the words of the verses and reason denote it. Ayatollah Javadi Amoli points to the rational principles in this regard and, based on it, proves immortality and permanence in hell. On the contrary, some mystics believe that such a thing is incompatible with God's vast mercy. The present article tries to use a descriptive-analytical method, while explaining in detail the rational principles and narrative reasons of Javadi Amoli's point of view, to criticize the mystics' opinion in this regard. The findings of the study indicate that the author of Tasnim's commentary with rational principles such as abstraction and originality of the soul, stability and permanence of the soul and embodiment of Qur'anic and narrative deeds and reasons, proved to burn in the fire for certain people and did not accept the view of some mystics. Eternal is not only inconsistent with vast mercy and divine justice, but is compatible with it.
Keywords: The Truth of Eternity, Permanence in the Hell, Mercy for Believers, Ayatollah Javadi Amoli.