چکیده:
«معرفتالله» دغدغه بسیاری از متکلمان و فیلسوفان بوده است. سوال اساسی بعد از تبیین موضوع کلی معرفت این است که انسان مکتوم در ماده و محدود چگونه میتواند به موجود نامحدودی علم پیدا کند؟ مسأله این تحقیق با توجه به تفاوت رویکرد کلامی و فلسفی فخررازی و صدرالمتألهین بررسی و تبیین حقیقت معرفت الله از منظر این دو است. یافتههای این پژوهش که به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است که با وجود تفاوت رویکردهای کلامی و فلسفی این دو، پاسخهای داده شده تقریبا یکسان میباشند. با وجود تفاوت استدلالها و همچنین نظرگاههای کلامی، فلسفی و دینی هر دو فیلسوف قائل به عدم امکان علم به ذات و کنه الهی میباشند اما معتقدند که این تنها راه معرفت الله نیست بلکه معرفت الله مراتب پایینتری نیز دارد که علم به آن برای انسان ممکن میباشد. هر دو معرفت الله را امری مشکک و در برخی از مراتب فطری میدانند که خداوند قابلیت کشف معرفتش را برای انسان قرار داده است.
"Human Knowledge of God" has been the concern of many theologians and philosophers. The basic question after explaining the general subject of knowledge is how can a limitted being that is hidden in matter attain knowledge of an infinite being? The issue of this research is to study and explain the truth of the human knowledge of God from the perspective of the two, considering the differences between the theological and philosophical approaches of Fakhr-e Razi and Sadr al-Muta'allehin. The findings of this descriptive-analytical research show that despite the differences between the theological and philosophical approaches of the two, the answers given are almost the same. Despite the differences in the arguments as well as theological, philosophical and religious views, both philosophers believe in the impossibility of knowing the divine essence, but believe that this is not the only way to know God, but also there is a lower level of knowledge of God that is attainable for man. Both consider the knowledge of God to be of various levels and in some grades as natural, fitri. It is the mode of knowledge made possible by God.
Keywords: Fakhr Razi, Mulla Sadra, Knowledge of God, Wisdom, Narration