چکیده:
در میان معارف مهدوی ، انتظار، واژه ای است که در برداشت از آن معانی مختلفی ارائه شده است. این برداشتها خواه از روی نحوه برداشت از روایات انتظار باشد یا از روی غرضورزی، در عرصه عمل موجب کارکردهایی شده است که در مواردی، کاملا مقابل هم بوده و آثار زیادی را در عرصه فرد و اجتماع از خود به جا گذاشته است. به همین علت رجوع به عالمان و اسلام شناسان دین برای واکاوی مفهوم صحیح انتظار، ضروری است.بدون تردید حضرت امام خمینی یکی از برجسته ترین فقیهان و علمایی است که در دوران معاصر با قیام بر ضد ظلم و کفر و با رهبری انقلاب اسلامی ایران، سهم عمده ای را در توجه اذهان مسلمانان و حتی مردم غیر مسلمان در سراسر جهان، به دین اسلام و مذهب تشیع که از شاخصههای بارز آن موضوع مهدویت و منجی است، جلب نمود و بارها انقلاب اسلامی ایران را مقدمه ساز قیام جهانی حضرت مهدی معرفی نمودهاند. بنابراین بسیار بهجاست که درباره آرای ایشان درباره مهدویت جستجوی ویژهای صورت گیرد، این نوشتار، ضمن ارائه تصویر مختصری از صاحب قیام و حاکم حکومت جهانی- حضرت مهدی- از منظر امام خمینی -رضوان الله تعالی علیه- دیدگاه و اندیشه آن پیر فرزانه را درباره معنا و مصداق کامل انتظار را، با آوردن شواهد قرآنی و روایی، عرضه مینماید.
خلاصه ماشینی:
بدون تردید حضرت امام خمینی یکی از برجسته ترین فقیهان و علمایی است که در دوران معاصر با قیام بر ضد ظلم و کفر و با رهبری انقلاب اسلامی ایران، سهم عمده ای را در توجه اذهان مسلمانان و حتی مردم غیر مسلمان در سراسر جهان، به دین اسلام و مذهب تشیع که از شاخصههای بارز آن موضوع مهدویت و منجی است، جلب نمود ؛ ایشان در سخنان خود، بارها انقلاب اسلامی ایران را مقدمه ساز قیام جهانی حضرت مهدی معرفی نموده ، فرمودند: «ما با خواست خدا دست تجاوز و ستم همه ستمگران را در کشورهای اسلامی میشکنیم و با صدور انقلابمان که در حقیقت صدور انقلاب راستین و بیان احکام محمدی (ص) است‚ به سیطره و سلطه و ظلم جهانخواران خاتمه می دهیم و به یاری خدا راه را برای ظهور منجی مصلح کل و امامت مطلق حق، امام زمان - ارواحنا فداه - هموار میکنیم».
باید ما بگوئیم که عید شعبان، عید تولد حضرت مهدی- سلام الله علیه- بزرگترین عید است برای تمام بشر – تمام بشر را – وقتی که ایشان ظهور کنند انشاء الله (خداوند تعجیل کند در ظهور او) تمام بشر را از انحطاط بیرون می آورد، تمام کجی ها را راست می- کند «یملا الارض عدلا بعد ما ملئت جورا» همچو نیست که این عدالت همان که ماها از آن می فهمیم که نه یک حکومت عادلی باشد که دیگر جور نکند آن، این هست اما خیر، بالاتر از این معناست.