چکیده:
زمینه و هدف: ارزشیابی اثربخشی یکی از مهمترین سازو کارهای تحقق کیفیت در آموزش است. هدف پژوهش ارزشیابی اثربخشی دوره آموزشی عملیات انتظامی است. روششناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان دوره آموزشی عملیات انتظامی است، همچنین جامعه آماری را فرماندهان و رؤسای مستقیم محیط کار و ردههای تخصصی تشکیل میدهند. برای انتخاب نمونه آماری از روش تصادفی طبقهای نسبی و جدول برآورد حجم نمونه کرجسی و مورگان استفاده شده است. حجم نمونه دانشجویان 186 نفر است و حجم نمونه فرماندهان و رؤسای مستقیم با حجم جامعه برابر است. ابزار اندازهگیری پرسشنامههای محققساخته و کارنامه تحصیلی فراگیران بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی، آزمون کالموگروف– اسمیرونوف و آزمون T تک گروهی استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که واکنش دانشجویان نسبت به برنامه آموزشی دوره، متوسط بود. بیشترین میزان یادگیری تخصصی دوره مربوط به درس دفاع شخصی و کمترین مربوط به درس آیین دادرسی کیفری است و میانگین دروس تخصصی 86/16 است. بیشترین میزان یادگیری عمومی مربوط به درس مبانی امور انتظامی و کمترین مربوط به درس نقشهخوانی، قطبنما و کار با جی. پی. اس بوده است. در مجموع میانگین یادگیری دروس عمومی62/16بوده است و از دیدگاه دانشجویان و فرماندهان سطح رفتار شرکتکنندگان در حد متوسط است. نتیجهگیری: با تمسک بر مدلهای مختلف ارزشیابی اثربخشی از جمله مدل پاتریک میتوان امکان بازاندیشی، بازآفرینی و اصلاحات بنیادی در برنامههای آموزشی دوره عملیات انتظامی را فراهم کرد.
Background and objectives: Evaluating the effectiveness is one of the most important mechanisms for quality assurance in education. The purpose of the research is to evaluate the effectiveness of the training course in police operations. Methodology: The research method is of a descriptive survey type. The statistical population included all the students of police operations training course (N = 362). The statistical population also consisted of commanders and immediate directors of the workplace and specialized groups. To select the statistical sample, a stratified random sampling method and a sample size estimate table of Morgan were employed. The sample size of the students is 186, and the sample size of the commanders and immediate directors is equal to the size of the population. The research instruments were the measurement of researcher-made questionnaires and learners' academic records. Descriptive statistics, Kolmogorov-Smirnov test and one-sample T-test were employed to analyze the data. Findings and results: The findings showed that the students' reaction to the curriculum was usual. The highest level of specialized learning is related to personal defense lessons and the least is related to the course of criminal procedure and the mean score of specialized courses are 16.86. The highest level of general learning is related to the principles of law enforcement affairs and the least level is related to map reading, compass, and working with GPS. Overall, the mean score of the general lessons was 16.62. From the viewpoint of students and commanders, the level of participants' behavior is moderate. By targeting different models of evaluation of the effectiveness, including Patrick's model, it is possible to rethink, recreate, and reform the course of the police operations training programs.
خلاصه ماشینی:
اگر ارزيابي اثربخشي به درستي انجام شود، مبناي دقيق و عيني براي سياست گذاري و برنامه ريزي فراهم ميشود؛ انتظارات از تصميم سازان و کاربران مشخص ميشود؛ وضعيت موجود و مطلوب ترسيم ميشود؛ بستر توازن بين ستانده و دادهها فراهم ميشود؛ فرصت ها و تهديدها تعيين ميشوند؛ امکان بيشينه سازي بازده بر هزينه فراهم ميشود و امکان تدارک برنامه متناسب با نيازهاي واقعي دانشگاه و جامعه فراهم ميشود و در نتيجه رضايت تصميم سازان و ذي نفعان را به همراه خواهد داشت ؛ بر اين اساس در اين پژوهش اثربخشي آموزش رشته انتظامي مورد بررسي قرار ميگيرد و مسئله اصلي پژوهش اين است که تا چه حد برنامه هاي آموزشي دوره آموزشي عمليات انتظامي از اثربخشي برخوردار است ؟ مباني نظري بر اساس آخرين طبقه بنديها حدود بيست ودو رويکرد در ادبيات ارزشيابي برنامه آموزش و درسي وجود دارد اين رويکردها عبارتند از مطالعات مبتني بر الهام عمومي ١، مطالعات کنترلشده سياسي ٢، ارزشيابي مبتني بر هدف ٣، ارزشيابي مبتني بر پاسخ گويي بر اساس نتايج ٤، ارزشيابي مبتني بر آزمون هدفها٥ ارزشيابي بازدهها به عنوان ارزش افزوده ، 6 ارزيابي عملکرد٧، مطالعات تجربي ٨، رويکرد سامانه اطلاعات مديريت ٩، رويکرد هزينه - فايده ١٠، شنود شفاف ١١، مطالعه موردي ١٢، خبرگي و انتقاد تربيتي ١٣، ارزشيابي مبتني بر برنامه تئوري ١٤، رويکرد آميخته ١٥، ارزشيابي دمکراتيک فکورانه ١٦، رويکرد مصرفکنندهمحور١٧، رويکرد اعتبار بخشي ١٨، ارزشيابي پاسخ ده ١، ارزشيابي سازندهگرا و ارزشيابي سودگرايانه ٢(مرکز ارزشيابي دانشگاه ميشيگان به نقل از يوسف زاده، ١٣٩٥: ٣).
نتايج پژوهش مبني بر ميزان يادگيري تخصصي و عمومي شرکت کنندگان دوره مختلف انتظامي با نتايج پژوهش مظلومي محمودآباد، ميرزايي و ميرزايي علويجه (١٣٩٢) با عنوان ارزشيابي اثربخشي دورههاي آموزش بهداشت اصناف کشور مبتني بر مدل کرک پاتريک ، پژوهش سعيدي و وفايي نجار (١٣٩٠) با عنوان تأثير برنامه هاي آموزش از راه دور بر موفقيت تحصيلي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي و پژوهش هداوندي (١٣٨٩) با عنوان ارزيابي اثربخشي دوره آموزش کارگاهي مديريت بحران استان کرمان هم خواني دارد.