چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی محیط رابط کاربری نرمافزار اسکایروم و یافتن نقاط قوت و ضعف محیط رابط کاربری این نرمافزار انجام شده است.روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بود. برای ارزیابی از روش ارزیابی مکاشفه استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها شامل یک سیاهه وارسی و یک پرسشنامه محقق ساخته براساس معیارهای دهگانه نیلسن بود. روایی سیاهه وارسی و پرسشنامه به روش اعتبار محتوا توسط چند تن از اعضای هیئت علمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی و مهندسی نرمافزار تأیید شد و پایایی برای سیاهه وارسی 0.86 و برای پرسشنامه 0.90 بود. در این پژوهش 10 ارزیاب متخصص نرمافزار اسکایروم را بررسی کردند. پس از تکمیل سیاهه وارسی و پرسشنامه توسط ارزیابان، با آنها مصاحبهای از طریق نرمافزار اسکایروم برگزار گردید. در این مصاحبه نقاط قوت و ضعف محیط رابط اسکای روم پرسیده شد. یافتهها: در این پژوهش 12 نقطه قوت و 17 نقطه ضعف عمده و اساسی در محیط رابط کاربری نرمافزار اسکایروم یافت شد. همچنین یافتهها نشان داد که 66% معیارها رعایت شده است اما درجه شدت رعایت معیارها 2.61 بود که با اطمینان 95% در سطح متوسط ارزیابی شد. همچنین محیط رابط کاربر این نرمافزار در معیارهای «پیشگیری از خطا»، «انعطافپذیری و کارایی استفاده» و «راهنما و مستندات» دچار مشکل اساسی بود و نیاز به توجه بیشتری داشت.ارزش/اصالت اثر: از نظر متخصصان مشکلات یافت شده میتواند برای نرمافزار مشکل ساز باشد همچنین ممکن است باعث دلزدگی، گیج شدن و در نهایت عدم استفاده کاربر شود. لذا توصیه میشود طراحان نرمافزار اسکایروم مشکلات یافت شده را حل نمایند.
Objective: The aim was to evaluate Skyroom’s user interface, and to find its strengths and weaknesses.Methodology: The study was an applied one. To evaluate the user interface, the heuristic method was used. In a heuristic study, 3 to 15 experts evaluate the user interface. In this study, 10 software expert evaluators from the Computer Center of Ferdowsi University of Mashhad (FUM) evaluated the Skyroom's user interface based on Nielsen criteria. Data collection tools included a checklist and a researcher-made questionnaire based on Nielsen’s ten criteria. In the study, after the checklist filled in by the researchers, and the questionnaire were filled in by the experts, an interview was conducted with them through Skyroom program. Its strengths and weaknesses were revealed in the interview. Findings: In the study, 12 major strengths and 17 major weaknesses were revealed in the Skyroom's user interface. The findings also showed that 66% of the criteria were met, but the severity of compliance with the criteria was 2.61 out of 5, which was at a moderate level with 95% confidence. Also, its user interface had a fundamental problem in the criteria of “error prevention (error correction)”, “flexibility and efficiency of use” and “documentation”, as well as "limiting the choices", "offering a choice", "creating history and content previously visited", "having shortcuts for professionals", "teaching shortcuts for newcomers to learn" and so on, and needs paying more attention.Originality: According to experts, the problems explored can be problematic for the program and may also cause user boredom, confusion and ultimately their non-use. Therefore, it is recommended that Skyroom developers solves the explored problems.
خلاصه ماشینی:
Riedel & Betty با وجود جستجوهاي فراوان ، تنها يک پژوهش که در آن محيط رابط کاربر و تجربه کاربر محيط هاي يادگيري اينترنتي در آموزش علم رايانه و مهندسي نرم افزار ارزيابي و چارچوبي براي ارزيابي اين محيط ارائه شده بود؛ يافت شد.
Alomari, Ramasamy, Kiper & Potvin 2.
در اين پژوهش ارزيابان شامل متخصصان نرم افزار بخش پشتيباني نرم افزارهاي ارائه جلسات مجازي دانشگاه فردوسي بود که از بين آنها ١٠ نفر به صورت هدف مند براي ارزيابي محيط رابط کاربر اسکايروم انتخاب شد.
پرسش دوم : هر کدام از معيارهاي محيط رابط کاربر در چه سطحي در نرم افزار اسکايروم رعايت شده است ؟ براساس نتايج حاصل از داده هاي گردآوري شده از طريق پرسشنامه که در جدول ١ نشان داده شده است ، بالاترين درجه شدت رعايت مربوط به معيار «سازگاري و استانداردها (وجود يکدستي) (ثبات خارجي)» بود و اين معيار با اطمينان ٩٥ درصد بالاتر از سطح متوسط و در سطح خوب ارزيابي شد.
آلوماري و ديگران (٢٠٢٠) ميزان رعايت اين معيار را در نرم افزار SEP-Cyle تا ٦٥ درصد ارزيابي کردند و اين ميزان را قابل قبول دانستند که نتايج آنها تا حدودي با نتيجه اين پژوهش مشابه است .
در اين راستا ميتوان گفت در طراحي محيط رابط کاربري نرم افزار اسکاي روم به کاربران مبتدي توجه کمي شده است .
A user interface (UI) and User eXperience (UX) evaluation framework for cyberlearning environments in computer science and software engineering education.
Journal of Library & Information Services in Distance Learning, 7(1-2), 98-110.