چکیده:
هدف: سرزندگی تحصیلی، نظم جویی شناختی و پردازش شناختی از عوامل تأثیرگذار بر یادگیری هستند و در موفقیت تحصیلی دانشآموزان نقش بسزایی دارند. هدف پژوهش حاضر، برسی نقش نظمجویی شناختی هیجان و پردازش شناختی در پیشبینی سرزندگی تحصیلی دانشآموزان است.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه اول مشغول به تحصیل به تعداد 1970 نفر در سال تحصیلی 1400-1399 در استان کردستان، شهرستان سروآباد بود. روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تکمرحلهای و تعداد 321 نفر برای حجم نمونه براساس فرمول کوکران تعیین شد. بهمنظور جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامه سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانیزاده (1391) با اقتباس از مقیاس مارتین و مارش، پرسشنامه نظمبخشی شناختی-هیجانی گارنفسکی و همکاران (2001) و پرسشنامه پردازش اطلاعات شناختی اسکوونبرگ و اسکیلدر (1996) استفاده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه بهوسیله نرمافزار spss تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که سازههای تنظیم شناختی هیجان و پردازش شناختی در پیشبینی سرزندگی تحصیلی نقش دارند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که 46/0 درصد از کل واریانس سرزندگی تحصیلی براساس تنظیم شناختی هیجان و پردازش شناختی قابل پیشبینی است.
نتیجهگیری: بنابراین احتمالاً سازههای تنظیم شناختی هیجان و پردازش شناختی از متغیرهای مرتبط با سرزندگی تحصیلی دانشآموزان میباشند.
Objective: Academic buoyancy, cognitive emotion regulation and cognitive processing are effective factors on learning and play an important role in students' academic success. The aim of this study was to investigate the role of cognitive emotion regulation and cognitive processing in predicting students' academic vitality. Methods: The research method is descriptive-correlational. The statistical population of the study included all junior high school students studying in the academic year 1399-1400 in Kurdistan province, Sarvabad city. The sampling method was stratified cluster and 322 people were determined for the sample size based on Cochran's formula. In order to collect information, Hossein Chari and Dehghanizadeh (2012) Academic Vitality Questionnaire based on Martin and Marsh scale, Garnfsky et al.'s (2001) Cognitive-Emotional Regulation Questionnaire and Squonberg and Skilder (1996) Cognitive Information Processing Questionnaire were used. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis by SPSS software. Results: Findings showed that the structures of cognitive emotion regulation and cognitive processing play a role in predicting academic life. Also, the results of regression analysis revealed that 0.86% of the total variance of academic vitality is predictable based on cognitive emotion regulation and cognitive processing. Conclusion: Therefore, it can be concluded that the structures of cognitive emotion regulation and cognitive processing are variables related to students' academic achievement.
خلاصه ماشینی:
پيش بيني سرزندگي تحصيلي دانش آموزان براساس نظم جويي شناختي هيجان و پردازش شناختي Predicting Students' Academic Vitality Based on Cognitive Emotion Regulation and Cognitive Processing ابوالقاسم يعقوبي ١، هيوا عليمحمدي ٢*، اسمعيل آزادي ٣ دريافت مقاله : ١٤٠٠/٠٢/٢٩ بازنگري مقاله : ١٤٠٠/٠٤/٠٧ پذيرش مقاله : ١٤٠٠/٠٧/١٣ انتشار مقاله : ١٤٠١/٣/٣١ چکيده هدف : سرزندگي تحصيلي، نظم جويي شناختي و پردازش شناختي از عوامل تأثيرگذار بر يادگيري هستند و در موفقيت تحصيلي دانش آموزان نقش بسزايي دارند.
هدف پژوهش حاضر، برسي نقش نظم جويي شناختي هيجان و پردازش شناختي در پيش بيني سرزندگي تحصيلي دانش آموزان است .
Duijn, Rosenstiel, Schats, Smallenbroek & Dahmen 6.
Solberg, Hopkins, Ommundsen & Halvari 7.
Balzarotti, Biassoni, Villani, Prunas & Velotti 5.
Wiers, Gladwin , Hofmann , Salemink & Ridderinkhof سال ٩١ ضريب پايايي مقياس با روش آلفا کرونباخ برابر با ٠/٧٧ و روايي آن با محاسبه ي همبستگي هر گويه با نمره ي کل بين ٠/٥٤ تا ٠/٦٤ به دست آمد.
به منظور پيش بيني سرزندگي تحصيلي براساس نظم جويي شناختي هيجان و پردازش شناختي از رگرسيون چند متغيره استفاده شد که يافته هاي آن در جدول زير گزارش شده است .
Predicting academic buoyancy based on cognitive, motivational and behavioral involvement among students of Lorestan University of Medical Sciences.
Comparison of the Effect of Instruction of Self-regulated Learning and Help- seeking Strategies Training to Increase Educational Engagement and Buoyancy of Procrastinating Students.
Effectiveness of Emotion Regulation Training in decreasing educational burnout and academic procrastination among students with Specific Learning Disorder (SLD).