چکیده:
نیاز به درک تفاوتهای موجود در نسلها باعث انتشار مطالعات متعدد با هدف تبیین تفاوت بین کارکنان نسلهای مختلف شده است، با این حال ارزشها و انتظارات هر نسل و ارتباط آن با رضایت شغلی آنان امری واضح و پر معناست. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی انتظارات و ارزشهای کاری نسلهای جدید و رابطه آن با رضایت شغلی کارکنان به انجام رسیده است.
روش مطالعه: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و روش گرداوری اطلاعات، کتابخانهایی است. جهت شناسایی انتظارات و ارزشهای کاری نسلجدید از روش تحلیل کیفی مقالات و کتابهای به روز استفاده شد
یافتهها: یافتهها نشان داد انتظارات کاری، مولفههای بر عهده داشتن وظایف چالشی، برخورداری از زمان کاری منعطف، فرصت رشد و توسعه شغلی، پرداخت بالا، معنیداری شغلی، آموزش، رفاه، محیط کار حمایتی، محیط کاری سرگرم کننده و لذتبخش، کار تیمی، اعتماد و رهبری عاطفی، در نسل جدید کاری دارای معنای خاص خود میباشد. در خصوص ارزشها مولفههای نوع دوستی، صداقت، احترام، اخلاقیات، نظم، سازگاری، بلندپروازی، موفقیت و پیشرفت، پرستیژ، بین نسل جدید و نسلهای قبلی کاری دارای تفاوتهای چشمگیری است.
نتیجهگیری: مدیران و برنامهریزان منابع انسانی با تکیه بر نظریههای جامعه شناسی میتوانند با شناسایی انتظارات و ارزشهای کاری نسل جدید، به ارتقا رضایت شغلی آنان دست یابند. پایگاههای اطلاعاتی مورد استفاده شامل Medline CINAHL, SID Scientific Information Database, ERIC, and Psych Info ,social info است.
خلاصه ماشینی:
استادیار علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، ایران چکیده نیاز به درک تفاوتهای موجود در نسلها باعث انتشار مطالعات متعدد با هدف تبیین تفاوت بین کارکنان نسلهای مختلف شده است، با این حال ارزشها و انتظارات هر نسل و ارتباط آن با رضایت شغلی آنان امری واضح و پر معناست.
بنابراین برای درک تفاوت های این دو نسل در ادامه به نمونهای از آنها اشاره شده است: یک شبه ره صد ساله: نسل جدید تمایل دارد که زود به همه چیزهایی که میخواهد برسد.
بر اساس این دیدگاه برای اینکه فرد بتواند رهبری موثری داشته باشد نیازمند است که خود را با شیوه رهبری مورد نیاز همان موقعیت تطبیق دهد؛ به طور خلاصه جوهره رهبری موقعیتی اقتضا دارد که شیوه رهبری یک رهبر با درجه صلاحیت و تعهد زیر دستان هماهنگ باشد.
7 8 نظریه وضعیتی یا مدیریت مبتنی بر موقعیت، هم در موضوع مدیریت نیروی انسانی و هم هدایت و سرپرستی سازمانی با توجه به توانایی و تمایل کاری و اتخاذ سبکهای مناسب مدیریتی و تشخیص درست کلیه عوامل موجود در موقعیت، این نتیجه را ارائه داده که در موقعیتهای سازمانی بهترین سبک مدیریتی وجود ندارد و سطح آمادگی مدیر و کارکنان و سایر عوامل درون و برون سازمانی مؤثر هستند.
چندان، رضایت شغلی را عبارت ازحدی از احساسات و نگرش های مثبت که افراد نسبت به شغل خود دارند میداند چندان، رضایت شغلی گسترهای است که در آن محیط کاری تقاضاهای فرد را برآورده میکند.