چکیده:
حرفه حسابرسی یکی از ارکان مهم در حرفه مالی میباشد و کلیه افرادی که در این شغل فعالیت میکنند باید با آن آشنا باشند. هدف اصلی از حسابرسی در سالهای قبل از ابتدای قرن بیستم کشف تقلب بود. در نیمه اول این قرن، هدف حسابرسی از کشف تقلب فاصله گرفت و به سوی هدف جدید یعنی این که آیا صورتهای مالی را منصفانه ارائه میدهد یا خیر تغییر کرد. به عبارت صحیح تر: "هدف از حسابرسی صورتهای مالی این است که حسابرس بتواند درباره این که صورتهای مزبور از تمام جنبههای با اهمیت طبق اصول متداول حسابداری تهیه شده است اظهار نظر کند".
خلاصه ماشینی:
اهداف استقرار سیستم کنترل داخلی در سازمانها عبارتند از: ــ حفظ دارایی ها در برابر ضایع شدن و جلوگیری از تقلب ــ بالابردن صحت و قابلیت اعتماد مدارک حسابداری ــ تسهیل اجرای کار و اندازه گیری امورات انجام شده با مقررات و سیاستهای واحد تجاری ــ ایجاد قابلیت ارزیابی قسمتهای مختلف کارکنان و عملیات اجرایی واحد تجاری ــ تشویق کارکنان به اجرای رویه های واحد تجاری اهداف کنترل های داخلی: ــ افزایش قابلیت اتکای گزارشهای مالی: مدیریت شرکت به عنوان تدوین کننده گزارشهای مالی مسئولیت های قانونی و حرفه ای دارد که گزارشهای قابل اتکایی را در اختیار سرمایه گذاران اعتباردهندگان و سایر استفاده کنندگان قرار دهد.
سیستم حسابداری علاوه بر استفاده از دفاتر روزنامه، کل و سایر ابزارهای دفترداری باید شامل موارد زیر باشد: ــ مستندات داخلی کافی ــ فهرست حسابها ــ دستورالعملهای اجرای رویه ها و روشهای حسابداری روشهای کنترل: این روشها شامل سیاستها و رویه هایی می باشد که علاوه بر محیط کنترلی برای دست یابی به اهداف خاص سازمانی توسط مدیریت اتخاذ می گردد برخی از روشهای خاص کنترلی عبارتند از: ــ بررسی، تأیید و گزارش گری صورتهای مغایرت ــ کنترل صحت محاسبات و مدارک و صدور مجوز معاملات و فعالیتها ــ تهیه و تنظیم و بررسی حسابرسی کنترل و تراز های آزمایشی ــ مقایسه نتایج مالی با پیش بینی ها و تجزیه و تحلیل آنها محدودیتهای سیستم کنترل داخلی: کنترل داخلی می تواند به نحو مؤثری از تقلب، سوء استفاده و اشتباه جلوگیری نماید و اعتماد و اطمینان از اطلاعات حسابداری را فراهم سازد.