چکیده:
در عصر کنونی و رقابت فزاینده بین بنگاههای تجاری، بحث نوآوری اهمیت روزافزونی یافته و نوآوری در مدل کسب وکار به عنوان ضامن بقا و سودآوری، مورد توجه بسیاری از پژوهشگران و مدیران قرار گرفته است. با وجود مدل ها و چارچوب های مختلفی که درباره نوآوری مدل کسب وکار وجود دارد، تاکنون مدل جامعی که مولفه های نوآوری مدل کسب وکار را شناسایی و اولویت بندی کند، ارایه نشده است. در پژوهش حاضر به منظور تبیین یک چارچوب، با مرور سیستماتیک ادبیات موضوع، مجلات نمایه شده در پایگاههای WOS و SCOPUS گردآوری شد و با بکارگیری روش فراترکیب، تفسیر، تحلیل و ترکیب 42 مقاله منتخب انجام شد. بر این اساس مولفههای نوآوری مدل کسب وکار در قالب چهار مقوله نوآوری در محتوا (شامل دو مفهوم کلان فعالیتهای زنجیره ارزش و کلان فعالیتهای درون سازمانی)، نوآوری در ساختار، نوآوری در حکمرانی و نوآوری در ضبط ارزش دسته بندی شد. سپس ضریب اهمیت و اولویت هر یک از مولفه ها به کمک روش آنتروپی شانون محاسبه شد. در پایان بر اساس یافتههای پژوهش، پیشنهادهای لازم ارایه شده است.
Nowadays, the importance of nobility has cumulatively grown among increasing competition between corporations and myriad of researchers and managers gravitate towards business model innovation as the guarantor of profitability and persistence. In spite of various models and frameworks related to business model innovation, no comprehensive model has been proposed so far to recognize and priority characteristics of business model innovation. In order to proposed a framework by systematic literature review of articles indexed in WOS and SCOPUS have been collected and 42 selected articles have been examined, interpreted and eventually combined by means of meta-synthesis method. It was found that the characteristics of business model innovation can be categorized as the overall four frames of innovation in content (including 2 macro-definitions of 1.value chain activities, 2.intra-organizational activities), innovation in structure, innovation in governance and innovation in value capture. Then the importance and priority of characteristics was determined using Shanon method. Eventually, requisite suggestions according to the findings of research have been presented.
کلیدواژه ها:
نوآوری مدل کسب وکار
،
نوآوری در محتوا
،
نوآوری در ساختار
،
نوآوری در حکمرانی
،
نوآوری در ضبط ارزش
Innovation in Content
،
Innovation in Structure
،
Innovation in Governance
،
Innovation in Value Capture
،
Business Model Innovation