چکیده:
هدف اساسی این پژوهش ، شناسایی رابطه بین سلامت عمومی دبیران و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه بخش ویسیان بود. روش پژوهش ، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه ی آماری پژوهش را کلیه دانش آموزانو دبیران دوره دوم متوسطه بخش ویسیان تشکیل داد که تعداد دانش آموزان ١٠٢ نفر(دختر و پسر) و دبیران
٣٨ نفر (زن و مرد) می باشد. برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده گردید. که حجم نمونه دانش آموزان ٨٦ نفر و دبیران ٣٦ نفر که به روش طبقه ای نسبی - تصادفی انتخاب گردید.
در این تحقیق از پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر(١٩٧٢)، و برای پیشرفت تحصیلی از معدل ترم گذشته دانش آموزان استفاده شده است . داده ها بوسیله ی نرم افزار آماری SPSS و با استفاده ازآماره های توصیفی و آزمون های استنباطی( آزمون کلموگراف ، اسمیرانوف و ضریب همبستگی پیرسون ) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج نشان داد بین «سلامت عمومی دبیران » و «پیشرفت تحصیلی» دانش آموزان دوره دوم متوسطه بخش ویسیان رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. بین «علائم جسمانی دبیران »،
«اضطراب دبیران »، «اختلال در عملکرد اجتماعی دبیران » و «افسردگی دبیران » با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه بخش ویسیان رابطه معنی داری وجود دارد (٠٠٥<p).
خلاصه ماشینی:
با توجه به تجزيه و تحليل داده ها و نتايج به دست آمده از آزمون همبستگي پيرسون فرضيه کلي تحقيق نشان مي دهد بين سلامت عمومي و پيشرفت تحصيلي (٤١٦/=R٠) در سطح آلفاي ٠/٠٥ معني دار است (٠/٠٥ - فرضيه ١ بين علائم جسماني دبيران و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دوره دوم متوسطه بخش ويسيان رابطه معني داري وحود دارد.
با توجه به تجزيه و تحليل داده ها و نتايج به دست آمده از آزمون همبستگي پيرسون فرضيه ٢ تحقيق نشان مي دهد بين اضطراب و پيشرفت تحصيلي (٠٥٢٠-=R) در سطح آلفاي ٠/٠٥ معني دار است (٠٠٥>p) ، لذا〗 o_H〖 دال بر عدم وجود رابطه بين دو متغير رد گرديده و ١_H دال بر وجود رابطه معني دار، مورد تاييد قرار گرفت .
با توجه به تجزيه و تحليل داده ها و نتايج به دست آمده از آزمون همبستگي پيرسون فرضيه ١ تحقيق نشان مي دهد بين علائم جسماني دبيران و پيشرفت تحصيلي (٠٥٣٨=R) در سطح آلفاي ٠/٠٥ معني دار است (٠٠٥ دال بر عدم وجود رابطه بين دو متغير رد گرديده و ١_H دال بر وجود رابطه معني دار، مورد تاييد قرار گرفت .
با توجه به تجزيه و تحليل داده ها و نتايج به دست آمده از آزمون همبستگي پيرسون فرضيه ١ تحقيق نشان مي دهد بين علائم جسماني دبيران و پيشرفت تحصيلي (٠٥٣٨=R) در سطح آلفاي ٠/٠٥ معني دار است (٠٠٥ دال بر عدم وجود رابطه بين دو متغير رد گرديده و ١_H دال بر وجود رابطه معني دار، مورد تاييد قرار گرفت .