چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی وضعیت برنامه ریزی درسی در نظام آموزش ابتدایی ایران بود. تاریخ در حال نوشته شدن و آینده در حال ساخته شدن است و ما نباید به تماشاچی بودن در صحنه زندگی و تاریخ قناعت کنیم بلکه با درایت و اراده قوی و قالب ریزی و شکل دادن به آینده شرکتی فعال داشته باشیم در اینجاست که اهمیت برنامه ریزی در آموزش و پرورش و شکل دادن به آینده آشکار می شود. بنابراین این سوال مطرح می شود: برنامه ریزی درسی تا چه میزان بر روند پیشرفت تحصیلی و یادگیری دانش آموزان نقش دارد و تا چه میزان این رویکرد در جهت نیل به اهداف آموزشی موفق بوده است . نیل به اهداف و موفقیت در برنامه ریزی درسی از اهمیت و ارزش ویژهای برخوردار است . همچنین کسب دانش وتحصیل علوم ، از آرمانها و ایده های ارزشمند دانش آموزان است . در مجموع نتایج پژوهش نشان داد که در برنامه ریزی درسی دوره ابتدایی ایران ، مفهوم محصول ، مبانی دینی، الگوی مبتنی بر سیاست عمومی و حکومت مدارانه ، ذینفعان متشکل از نهادها و مراجع رسمی، الگوی طراحی برنامه درسی دیسیپلین - محوری، عنصر محتوای کتاب درسی، نقش آموزشی معلم ، الگوی ارزشیابی هدف - محور و پارادایم ستی نسبت به برنامه درسی، به طور معناداری بر سایر اشکال این مولفه ها غلبه دارند. این موارد هرچند گویای وجود یک برنامه درسی نسبتا متوازن و منسجم در سیستم آموزش و پرورش ابتدایی ایران است ، لیکن این توازن را نمی توان معادل با کارایی دانست . روش تحقیق به صورت کتابخانه ای بوده و منابع مختلف و بروز مورداستفاده قرار گرفته است .
خلاصه ماشینی:
بنابراين اين سوال مطرح مي شود: برنامه ريزي درسي تا چه ميزان بر روند پيشرفت تحصيلي و يادگيري دانش آموزان نقش دارد و تا چه ميزان اين رويکرد در جهت نيل به اهداف آموزشي موفق بوده است .
در مجموع نتايج پژوهش نشان داد که در برنامه ريزي درسي دوره ابتدايي ايران ، مفهوم محصول ، مباني ديني، الگوي مبتني بر سياست عمومي و حکومت مدارانه ، ذينفعان متشکل از نهادها و مراجع رسمي، الگوي طراحي برنامه درسي ديسيپلين - محوري، عنصر محتواي کتاب درسي، نقش آموزشي معلم ، الگوي ارزشيابي هدف - محور و پارادايم ستي نسبت به برنامه درسي، به طور معناداري بر ساير اشکال اين مولفه ها غلبه دارند.
قبل از برنامه ريزي درسي و آموزشي بايد برنامه ريزي را تعريف کنيم يکي از تعريف ها از برنامه ريزي اين است : به مجموعۀ فعاليت هاي منظمي برنامه ريزي گفته مي شود که از تعيين هدف ، شروع و با انتخاب روش ها و وسايل متناسب با هدف ادامه پيدا مي کند، سپس به اجرا در مي آيد و ارزشيابي مي گردد.
٢. در تعريف ديگري گفته اند: برنامه ريزي درسي عبارت است از پيش بيني و تهيۀ مجموعۀ فرصتهاي يادگيري براي جمعيتي مشخص به منظور نيل به آرمان ها و هدف هاي آموزش و پرورش ، که معمولا در مدرسه انجام مي گيرد (ملکي، ١٣٨٨: ١٤).
همچنين يافته هاي اين پژوهش نشان مي دهند که مباني ديني به منزله مبناي اصلي در همه ارکان برنامه ريزي درسي در نظام آموزش و پرورش ايران مورد تاکيد است .
در اين نظريه ها، ديسيپلين - محوري به منزله الگوي اصلي طراحي در نظام برنامه ريزي درسي دوره ابتدايي ايران شناخته شده است .