چکیده:
هدف اصلی پژوهش، طراحی الگوی فرهنگ سازمانی متناسب با اقتضائات سازمانی و بومسازگان وزارت کشور میباشد. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی و جهت گردآوری دادهها از روش تحقیق ترکیبی با رویکرد متوالی اکتشافی استفاده شده است. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری هدفمند قضاوتی بهره گرفته شد و با تعداد 23 نفر از خبرگان جامعه آماری، مصاحبه نیمهساختاریافته صورت گرفت. ازطریق پایایی بازآزمون و پایایی دو کدگذار؛ روایی و پایایی دادههای کیفی محاسبه شد. یافتههای پژوهش، تعداد 5 بعد، 17 مقوله و70 زیرمقوله را بهعنوان عناصر مدل فرهنگ سازمانی در جامعه موردمطالعه نشان میدهد. بعد اول (فرهنگ انسانمحوری) با 3 مقوله و 15 زیرمقوله، بعد دوم (فرهنگ تعاملی- محیطمحوری) با 5 مقوله و 19زیرمقوله، بعد سوم (فرهنگ جهتمحوری) با 3 مقوله و11 زیرمقوله، بعد چهارم (فرهنگ سرآمدی و تعالیمحوری) با2 مقوله و13زیرمقوله و درنهایت بعد پنجم (فرهنگ قانونمحوری) با 4 مقوله و12زیرمقوله شناسایی شده اند. براساس ابعاد، مقولههای اصلی و زیرمقولهها؛ میتوان فرهنگ سازمانی جامعه موردمطالعه را مورد سنجش، اندازهگیری و مدیریت نمود.
The main purpose of this research is to design a model of organizational culture appropriate to the Canvas compatible structures in the Ministry of Interior. The research method is based on the practical purpose, and in terms of collecting qualitative information and has been done using the Grounded theory method. In this study, using snowball sampling methods and through semi-structured interviews with 23 experts from the statistical community (experts of the Ministry of Interior). To calculate the validity and reliability of qualitative data, retest reliability and reliability of two coders were used. The research findings show 5 dimensions, 17 categories and 70 subcategories as elements of organizational culture model in the study population. The first dimension (human-centered culture) with 3 categories and 15 subcategories, the second dimension (interactive culture and environment-centered) with 5 categories and 19 subcategories, the third dimension (culture-oriented culture) with 3 categories and 11 subcategories, the fourth dimension (culture Excellence and excellence (with 2 categories and 13 subcategories) and finally the fifth dimension (culture of central law) with 4 categories and 12 subcategories have been identified. Based on dimensions, main categories and subcategories; The organizational culture of the study community can be measured, measured and managed.