چکیده:
مقدمه: توانایی خلاق بودن یکی از سه توانایی عمده انسان است که برای دستیابی به موفقیت اهمیت دارد. از این رو انجام پژوهش در این زمینه حائز اهمیت است. هدف: هدف پژوهش حاضر مدلیابی روابط ساختاری سرزندگی تحصیلی بر خلاقیت با نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان میباشد. روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی به شیوه مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران در رشتههای علوم انسانی بود. با استفاده از روش نمونه-گیری تصادفی خوشهای تعداد ۳۸۴ نفر به عنوان نمونه جهت شرکت در این پژوهش انتخاب شدند و پرسشنامه-های سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری خلاقیت شناختی عابدی و خودکارآمدی ایلروی و باینتینگ را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری به کمک نرمافزارهای SPSSV19 و LISRELV8. 80 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد سرزندگی تحصیلی اثر مستقیم و معنیداری بر خودکارآمدی تحصیلی (42/0) و خلاقیت شناختی (48/0) داشت. همچنین سرزندگی تحصیلی به واسطه خودکارآمدی تحصیلی اثر غیرمستقیم و معنیداری بر خلاقیت شناختی (56/0) داشت. نتیجهگیری: در نهایت بر اساس نتایج این پژوهش میتوان گفت سرزندگی تحصیلی به واسطه خودکارآمدی تحصیلی بر خلاقیت شناختی اثر دارد، از این رو آگاهی روانشناسان، مشاوران و سایر متخصصان از این متغیرها جهت ارتقای خلاقیت شناختی دانشجویان میتواند کمککننده باشد.
Introduction: Creativity is one of the three major human abilities that is important for success. Therefore, conducting research in this field is important. Objective: The aim of this study is to model the structural relationships of academic buoyancy on creativity with the mediating role of students' academic self-efficacy.Method: The design of the present study is descriptive and correlational by structural equation modeling. The statistical population included all students of Islamic Azad University of Tehran in the fields of humanities. Using cluster random sampling method, 384 people were selected as a sample to participate in this study and completed the Dehghani-Zadeh & Hossein Chari academic buoyancy, Abedi Cognitive Creativity and McIlroy & Bunting self-efficacy questionnaires. Pearson correlation methods and structural equation modeling using SPSSV19 and LISRELV8.80 software were used to analyze the data. Results: The results showed that academic buoyancy had a direct and significant effect on academic self-efficacy (0.47) and cognitive creativity (0.50). Also, academic buoyancy due to academic self-efficacy had an indirect and significant effect on cognitive creativity (0.56). Conclusion: Finally, based on the results of this study, it can be said that academic buoyancy has an effect on cognitive creativity through academic self-efficacy, so the knowledge of psychologists, counselors and other experts on these variables can be helpful in promoting students' cognitive creativity.
خلاصه ماشینی:
مدل يابي روابط ساختاري سرزندگي تحصيلي بر خلاقيت شناختي با نقش واسطه اي خودکارآمدي تحصيلي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي شهر تهران مهتاب يکاني ١، ارسلان خان محمدي ٢*، علي اصغر عباسي اسفجير 3 چکيده مقدمه : توانايي خلاق بودن يکي از سه توانايي عمده انسان است که براي دست يابي به موفقيت اهميت دارد.
با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي تعداد ٣٨٤ نفر به عنوان نمونه جهت شرکت در اين پژوهش انتخاب شدند و پرسشنامه هاي سرزندگي تحصيلي دهقانيزاده و حسين چاري خلاقيت شناختي عابدي و خودکارآمدي ايلروي و باينتينگ را تکميل کردند.
همچنين در حيطه ي و تحصيلي اولين بار مارتين و مارش ٤ (٢٠٠٦) مفهوم سرزندگي را مطرح و آن را توانايي سازم برخورد موفقيت آميز دانش آموز در ارائه واکنش سازنده و مثبت براي انواع چالش ها و موانع اني بر خلاق Ram-Vlasov &Orkibi .
Zander, Brouwer, Jansen, Crayen & Hannover ن .
برخي پژوهش ها تعداد بيشتري در ل حد ٢٠٠ نفر را پيشنهاد ميکنند (کلاين ١، ٢٠١٨) همچنين پيشنهاد شده است که به ازاي هر فرد ي و متغير آشکار حدود ٢٠ نفر براي حجم نمونه در نظر گرفته شود (بيرن ٢، ٢٠١٣) جهت بالا سازم رفتن قابليت تعميم پذيري نتايج پژوهش حاضر با توجه به اينکه تعداد دانشجويان بيش از ١٠٠ اني هزار نفر بودند، براساس جدول کرجسي و مورگان ٣٨٤ نفر تعيين شدکه به روش نمونه گيري بر خوشه اي تصادفي از واحدهاي علوم تحقيقات ، واحد تهران شمال ، شرق ، غرب ، جنوب و خلاق يت 1.