چکیده:
دین اسلام یک سامانه بههمپیوسته و فراگیر از آموزههای اعتقادی، عبادی، اخلاقی، سیاسی، اقتصادی، نظامی و اجتماعی است. برنامهای جامع که خوشبختی دنیایی و آخرتی انسانها را تضمین نموده، برای همه نیازهای زندگی انسانها برنامه ارائه کرده است که از آنها تعاملات انسانها با دیگران است. خداوند متعال برای آموزش این تعاملات انسانی، پیامبرانی را فرستاد و آخرین آنها را الگویی پسندیده برای همگان قرار داد و خُلق او را نیکوترین و پسندیدهترین اخلاق برشمرد و در میان خُلقیات او و پیروانش، از برجستهترینها را، سختگیری بر کفار و دشمنان و رحمت و مهربانی بر مؤمنان و دوستان، توصیف کرد. این دو ویژگی البته در عصر غیبت و انتظار به سبب برخی ویژگیهای این دوران که برجستهترین آنها نبود ظاهری پیشوای معصوم7 است، بیش از هر زمان دیگر مورد تأکید قرار گرفته به گونهای که یکی از شاخصههای منتظران راستین است. این پژوهش در پاسخ به این پرسش سامان یافته که: فرهنگ انتظار چه نقشی در تبلور دو ویژگی سختگیری بر دشمنان و مهربانی بر مردم، در مرام و مکتب شهید سلیمانی داشته است؟ بررسی زندگی سردار شهید سلیمانی گویای آن است که وی در دوران زندگی خود با تأسی به پیامبر رحمت6 و پیشوایان معصوم7، بر دشمنان سختگیر و بر دوستان مهربان بود. نمونههای پرشماری از فرازهای زندگی او، بهویژه در سه دوره مبارزاتی وی: هشت سال دفاع مقدس؛ حضور در جبهه مقامت لبنان و حضور در برابر داعش در عراق و سوریه، گواهی راستین بر این پیروی بود. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی، تحلیلی با بررسی بخشهایی از رفتارها و گفتارهای حاج قاسم سلیمانی به کارکرد فرهنگ انتظار در دو صفت سختگیری در برخورد با دشمنان و مهرورزی در برخورد با مردم _ به عنوان دو مؤلفه مهم شخصیتی آن شهید _ به این نتیجه رسیده که میتوان در عصر غیبت و انتظار با ایجاد و تقویت این دو صفت بر پایه دستورات دینی، به بهترین گونه ممکن فرمان الهی را تحقق بخشید.
The religion of Islam is a coherent and comprehensive system of doctrinal, devotional, moral, political, economic, military and social teachings; a comprehensive program that guarantees prosperity of human beings both in this world and the hereafter and has provided a plan for all the needs of human life. One of them is human interactions with others. God Almighty sent prophets to teach these human interactions, and made the last of them a good example for all, and considered his behavior to be the best and most desirable morality, and among his behaviors and behaviors of his followers, He described mercy and kindness to believers and friends and strictness on infidels and enemies as one of the most prominent behaviors. These two characteristics, of course, in the age of occultation and awaiting, due to some characteristics of this period, the most prominent of which is the apparent absence of the Infallible Leader (AS), have been emphasized more than ever as one of the characteristics of true awaiters. This research has been organized in response to the question: What role has the culture of awaiting played in the crystallization of the two characteristics of strictness towards enemies and kindness towards people in the ideology and school of Martyr Soleimani? An examination of the life of Sardar Shahid Soleimani shows that during his lifetime, by following the example of the Prophet of Mercy (PBUH) and the infallible leaders (AS), he was harsh on his enemies and kind to his friends. Numerous examples of phrases from his life, especially in his three periods of his fights: 8 years of holy defense; his presence on the Lebanese front and his presence against ISIS in Iraq and Syria was a true testament to this. This study using a descriptive-analytical method and by examining parts of Haj Ghasem Soleimani's behaviors and speeches on the function of awaiting culture in two attributes of strictness in dealing with enemies and compassion in dealing with people - as two important components of the martyr's personality has come to this conclusion that in the age of occultation and awaiting, the divine command can be fulfilled in the best possible way by establishing and strengthening these two attributes based on religious instructions