چکیده:
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی راهبردهای یادگیری بر اساس هوش چندگانه گاردنر در دانش آموزان دختر دوره متوسطه
دوم بود. روش تحقیق از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه
دوم در منطقه ١٢ شهر تهران در سال تحصیلی ١٣٩٩-١٣٩٨ و حجم نمونه بر اساس فرمول تاباچنیک و فیدل برابر با ٢٠٠
نفر از افراد جامعه آماری بود. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش شامل دو پرسشنامه ی راهبردهای یادگیری کرمی
(١٣٨١) و پرسشنامه هوشهای چندگانه گاردنر (١٩٨٩) بود. فرضیات تحقیق با استفاده از آزمون رگرسیون و همبستگی
پیرسون مورد بررسی قرار گرفتند. بررسی نتایج در کل نشان داد بین تمامی ابعاد هوش چندگانه گاردنر دانش آموزان مورد
ارزیابی راهبردهای یادگیری شناختی و راهبردهای یادگیری فراشناختی دانش آموزان همبستگی معنیداری وجود دارد و هوش
چندگانه گاردنر میتواند راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی دانش آموزان دختر را پیش بینی کند و با توجه به ضریب
تبیین جدول (R2) میتوان گفت که این متغیرها میتوانند ٥١ درصد از واریانس راهبردهای یادگیری شناختی و ٥٨ درصد از
واریانس راهبردهای یادگیری فراشناختی دانش آموزان دختر را تبیین کنند و در راهبردهای یادگیری شناختی ابعاد
موسیقیایی، دیداری –فضایی و بدنی –جنبشی و در راهبردهای یادگیری فراشناختی ابعاد موسیقیایی، دیداری –فضایی، بدنی
–جنبشی و درون فردی با ضریب مثبت وارد معادله رگرسیونی شده اند
خلاصه ماشینی:
بررسي نتايج در کل نشان داد بين تمامي ابعاد هوش چندگانه گاردنر دانش آموزان مورد ارزيابي راهبردهاي يادگيري شناختي و راهبردهاي يادگيري فراشناختي دانش آموزان همبستگي معنيداري وجود دارد و هوش چندگانه گاردنر ميتواند راهبردهاي يادگيري شناختي و فراشناختي دانش آموزان دختر را پيش بيني کند و با توجه به ضريب تبيين جدول (R٢) ميتوان گفت که اين متغيرها ميتوانند ٥١ درصد از واريانس راهبردهاي يادگيري شناختي و ٥٨ درصد از واريانس راهبردهاي يادگيري فراشناختي دانش آموزان دختر را تبيين کنند و در راهبردهاي يادگيري شناختي ابعاد موسيقيايي، ديداري –فضايي و بدني –جنبشي و در راهبردهاي يادگيري فراشناختي ابعاد موسيقيايي، ديداري –فضايي، بدني –جنبشي و درون فردي با ضريب مثبت وارد معادله رگرسيوني شده اند.
8 Albert Bandura 9 motivation 10Miller 11 Winsler et al 12 learning strategies 13 Gardner 14 Self-regulatory learning strategies 15 -Nikos & George 16 -Bandura 17 -Cole, Logan & Walker 18 Zimmerman 339 خودتنظيمي رفتار، به استفاده ي بهينه از منابع گوناگون که يادگيري را بيشينه مي سازد، گفته مي شود.
فرضيه شماره ٣: پيش بيني مولفه راهبردهاي فراشناختي بر اساس مولفه هاي هوش چندگانه گاردنر (طبيعت گرا، موسيقيايي، درون فردي، ميان فردي، بدني-جنبشي، ديداري-فضايي، منطقي-رياضي، زباني-کلامي) در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ٢ : مدل تحقيق روش تحقيق جامعه آماري و روش نمونه گيري جامعه آماري پژوهش حاضر شامل کليه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم در منطقه ١٢ شهر تهران در سال تحصيلي ٩٨-٩٩ بود.
3. Assistant Professor, General Psychology Department, School of Psychology and Educational Sciences, Karaj Islamic Azad University, Iran Abstract The aim of this study was to predict learning strategies based on Gardner's multiple intelligences in second grade female students.