چکیده:
سیستم آموزش و پرورش به روش های جدیدی که کیفیت، بهره وری و موفقیت را اصلاح کند نیاز دارد. یکی از بزرگترین
چالش هایی که موسسات آموزشی و سیستم آموزش و پرورش با آن روبه رو است، بهبود کیفیت آموزش دانش آموزان و میزان
درصد قبولی آنان است. نمره به عنوان متغیری که به راحتی قابل اندازه گیری و در دسترس است همواره برای ارزیابی عملکرد
مدارس و دانش آموزان استفاده شده است. نگرش دانش آموز نسبت به امتحان و آزمون و عملکرد وی در آزمونها، زندگی
تحصیلی و شغلی او را تحت تاثیر قرار میدهد. آزمونها در تصمیم گیری فرد برای انتخاب رشته تحصیلی و شغلی و یا در
تصمیم گیری کسانی که در تعیین امکانات تحصیلی و شغلی وی موثرند، مانند معلمان و کارفرمایان، نقش اساسی دارند. در این
مقاله که با روش توصیفی و تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای صورت گرفته است برآنیم که ضمن تعاریف امتحان، انواع
امتحان و هدف های امتحان به ارائه چند راهکار برای بهبود میانگین نمرات و درصد قبولی در امتحانات نهایی دوره دوم
متوسطه بپردازیم.
خلاصه ماشینی:
امتحان يکي از وسايل و تسهيلاتي است که به کمک آن معلم ميتواند، نتايج تغييراتي را که در فرد ايجاد شده است ، ارزشيابي کند و منظور از آن در واقع اين است که معلوم شود آيا تغييرات معيني در فرد به وجود آمده است يا نه ؟ آيا اين تغييرات ، مطلوب و رضايت بخش است ؟ و ميزان اين تغييرات نزد افراد مختلف تا چه اندازه متفاوت است ؟ دانش آموزان در نخستين ماه هاي ورود به دبستان با امتحان و آزمون روبرو ميشوند.
٣- گرچه ارزشيابي از کارايي ساير عناصر آموزش و پرورش - مانند روش ، برنامه ، وسايل آموزشي، هدف ها و ديگر عوامل موثر در يادگيري – ممکن است به طور مستقيم جزو هدف هاي اصلي امتحان نباشد، اما بايد دانست که از نتايج امتحان مي توان براي قضاوت درباره کارايي اين عناصر و عوامل به خوبي استفاده کرد.
براي اين کار لازم است که با استفاده از روش هاي آموزشي مناسب و انطباق مواد آموزشي با علايق و تواناييهاي شاگردان آنان را براي گذراندن هر امتحان به خوبي آماده کند و همواره در عمل به آنان نشان دهد که هدف از امتحان کمک به يادگيري بهتر دانش آموزان است .
764 س : اصلاح روش تدريس نتايج امتحان نه تنها معلم را از ميزان يادگيري شاگردان و نارساييهاي آنان آگاه ميکند، بلکه شواهدي به دست ميدهد که از روي آنها ميتواند شيوه تدريس و سطح کارايي خود را نيز مورد ارزيابي قرار دهد.