چکیده:
دستیابی به موفقیت تحصیلی و پیشرفت به عنوان هدف غایی فراگیران و نظام آموزشی هر کشوری تلقی مـی شـود کـه تحقـق
این امر متاثر از عوامل متعددی است. ویژگیهـای شخصـیتی معلمـان نقـش مـوثری در میـزان پیشـرفت تحصـیلی و افـزایش
بهزیستی تحصیلی دانش آموزان ایفا میکند و از جمله اینکه ویژگیهای شخصیتی معلمان میتواند پیشبینی کننـده تغییـرات
در سبک های تدریس او باشد. هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش ویژگی های شخصـیتی معلـم بـر بهزیسـتی تحصـیلی و
خودکارآمدی دانش آموزان در دوران آموزش مجازی در دانش آموزان، می باشد. نتایج بدست آمده نشـان داد کـه بـین ویژگـی
روان رنجوری و بهزیستی تحصیلی رابطه منفی وجود دارد. بین ویژگی توافق و بهزیستی تحصیلی نیـز رابطـه معنـاداری یافـت
نشد. نتایج همچنین نشان داد که بین ویژگی برون گرایی، پذیرش یا گشودگی به تجربه و وظیفـه شناسـی یـا وجـدانی بـودن،
رابطه معنادار مثبتی وجود دارد. نتایج همچنین نشان داد که بین ویژگی روان رنجوری و خودکارآمدی تحصیلی دانـش آمـوزان
رابطه منفی وجود دارد. بر اساس نتایج بین دیگر ابعاد ویژگی های شخصیتی یعنی توافق، برون گرایی، پذیرش یا گشـودگی بـه
تجربه و وظیفه شناسی یا وجدانی بودن، رابطه معنادار مثبتی وجود داشت
خلاصه ماشینی:
ويژگي هاي شخصيتي معلم بر بهزيستي تحصيلي و خودکارآمدي دانش آموزان در دوران آموزش مجازي در دانش آموزان هيدي دهناد کارشناسي روانشناسي، دانشگاه پيام نور، مهاباد، ايران چکيده دستيابي به موفقيت تحصيلي و پيشرفت به عنوان هدف غايي فراگيران و نظام آموزشي هر کشوري تلقي مـي شـود کـه تحقـق اين امر متاثر از عوامل متعددي است .
نتايج اين فرضـيه نيـز نشـان داد کـه بـين ويژگـي روان رنجوري و خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان رابطه منفي وجود دارد.
Lived experience of elementary school teachers about the opportunities and challenges of teaching in the educational network of students (SHAD): A phenomenological study.
8. Mistry RS, Benner AD, Tan CS, Kim SY.
The effect of successful intelligence training on the academic self- efficacy and well being of the high school students girls.
Comparison of academic performance in mathematics for sixth grade elementary students with virtual and face-to-face education in the coronary heart disease pandemic, Ninth International Conference on Research in Psychology, Counseling and Educational Sciences, 2020.
Kim LE, Dar-Nimrod I, MacCann C.
Teacher personality and teacher effectiveness in secondary school: Personality predicts teacher support and student self-efficacy but not academic achievement.
Investigating the effect of teacher personality traits on student academic achievement, First National Conference on Applied Research in Educational Processes, Minab, 2020.
Investigating the relationship between personality traits of teachers, parents and academic achievement of male students, National Conference on New World Achievements in Education, Psychology, Law and Socio-Cultural Studies, 2018.
The mediating role of academic self-efficacy in relation to goal orientation and mathematical performance, Psychological methods and models, 2010, 1 (3), 77-89.