چکیده:
در پژوهش حاضر که به روش کتابخانه ای انجام شده است، به بررسی علل تقلب، تاثیرات آن و روش های جلوگیری از تقلب
آکادمیک پرداخته ایم. در این پژوهش علل تقلب به دو گروه علل درونی و علل بیرونی تقسیم شدهاند. علل درونی مانند احساس
آماده نبودن برای امتحان، تحقیر نشدن نزد همسالان، لذت بردن از تقلب، راهی آسان برای نمره گرفتن و.... علل بیرونی مانند
سخت بودن امتحان، سخت گیری خانواده برای گرفتن نمره ی خوب، بیتوجهی مراقبان در جلسه ی امتحان و.... تاثیرات تقلب
آکادمیک هم در دو دسته ی اثرات درونی و اثرات بیرونی تقسیم کرده ایم. اثرات درونی تقلب مانند: احساس حقارت، ترس و
جامعه گریزی و اثرات بیرونی تقلب مانند: عادت به درس نخواندن، ضایع شدن حق دیگران، از بین رفتن اعتماد، بیارزش شدن
امتحان و تلاش های دانش آموز. در انتها چند راه حل برای جلوگیری از تقلب ارائه شده است که همکاران عزیز میتوانند در
کلاس درس خود به کار ببرند. بهترین روش دادن احساس عزت نفس به دانش آموزان و فرهنگ سازی برای جلوگیری از این
عمل ناپسند است. اگر تاکید بیش از حد از روی نمره ی پایانی برداشته شود، دانش آموزان دیگر نیازی به تقلب کردن نخواهند
داشت
خلاصه ماشینی:
همچنين تحقيقات نشان ميدهند دانش آموزاني که معمولا از بابت هوش و استعداد خود و نه از بابت ارزش کاري که انجام داده اند مورد تشويق قرار گرفته اند، نيز براي حفظ جايگاه و تصويري که از آنها ساخته شده است و کم کردن فشار رواني و اجتماعي ناشي از آن ، به تقلب روي ميآورند.
بعضي از مواقع ممکن است دانش آموز مطالب درسي را به طور کامل مطالعه کرده باشد و آمادگي لازم براي امتحان را داشته باشد، ولي به دليل عدم اعتماد به نفس و اضطراب براي نمره ، از تقلب به عنوان نقشه ي مطمئن و جايگزين استفاده کند.
در پژوهش هاي پيشين دانش آموزان در پاسخ به سوال چرا تقلب ميکنيد اين دلايل را بيان کردند: عوامل دروني: داشتن ضعف درسي عدم اعتماد به دانسته ها تحقير نشدن پيش دوستان و نمره کم نگرفتن لذت بردن از تقلب احساس غرور و افتخارکردن بعد از تقلب راهي آسان براي نمره گرفتن ملاک بودن نمره از نظر دانش آموز رهايي از زحمت درس خواندن عدم مطالعه کافي و درس نخواندن عوامل بيروني: سخت بودن تکاليف و دروس تأثير جو کلاس و هم کلاسيها ملاک بودن نمره از نظر والدين بيتوجهي و مسامحه گري معلمان و مراقبان عدم اطلاع از تاريخ امتحان فشار والدين تقلب کردن در افراد خانواده و فاميل مشکلات خانوادگي 116 تقلب کردن دوستان و همکلاسيها از نظر معلمان عوامل موثر بر تقلب تحصيلي کدامند؟ نوع ارزشيابي: از نظر معلمان ، دانش آموزان در امتحانات کتبي بيشتر از تکاليف تقلب ميکنند.