چکیده:
در کشورهای اسلامی ساخت بناهایی که در آن به ترویج علوم و فنون دینی میپردازند روزانه افزایش مییابد و به معماری این
مکانها که به نوعی پایتخت معنوی شهرشان میشود اهمیت ویژه ای میدهند، اما همان طور که در ایران مشاهده میکنیم اگر هم
بنایی به این منظور ساخته میشود در بافت فشرده ی شهری زیاد جای حرف برای معماری آن نمیگذارد. سیر تحول مدارس قبل
از اسلام در ایران چندان مشخص نیست در دوره صفویه اوج هنر ترکیب عملکرد در مجموعه مسجد مدرسهها دیده میشود. این
بناها در تهران در هسته مرکزی شهر قرار دارند. نمونه های مانند مسجد مدرسه حکیم باشی، مروی، سپهسالار و... در دوره صفویه
نمونه های خوبی در شهر اصفهان و شیراز ساخته شد. اوج این هنر در دوره قاجار است. در کاشان نمونه هایی از دوره قاجار وجود
دارد. مدرسه علوم دینی مکانی برای ترویج معانی و مفاهیم قرآنی به عوام و خواص است. شاید این پژوهش راهنمایی برای
برنامه ریزی و طراحی با استفاده از اصول طراحی فعال و تمهیدات غیرفعال و ترکیب معماری نوگرا و سنتی در ساخت مدارس دینی
در شهرری باشد. مقاله نشان میدهد که برای ساخت یک مرکز علوم دینی به چه عرصه هایی با چه زیر بنا و حتی گاها فرم مطلوب
آن را یادآور شده، همچنین تلاش مولف بر آن بوده که اکثر این نکات به طور تصویری و گویا در اختیار خوانندگان محترم قرار
گیرد. ضمنا از نظر دور نیست که این پژوهش چکیده ای از این فرایند عظیم می باشد و هنوز هم جای تحقیق در باب مدارس علوم
دینی و مبانی نظری آن بسیار است
خلاصه ماشینی:
با توجه به موقعيت مناسب اين سايت در شهرري و واقع شدن آن در مجاورت پارکينگ بزرگ و رودخانه ري که مورد استفاده شهروندان و زائرين است و قرارگيري مسير در مسير هاي حرکتي شرقي غربي شهرري که بسيار مورد استفاده مسافران قرار مي گيرند، همين طور وجود دسترسي هاي مناسب در اين قسمت از شهر و قرارگيري مدرسه علوم ديني در جوار حرم مطهر حضرت شاه عبدالعظيم حسني، مي تواند رابطه اي قوي بين شهر، مردم و اين مدرسه ايجاد کند و موضوع طراحي را به عنوان نمادي از جلوه دين ، در سطح شهر و حتي کشور مطرح کند.
با توجه به موقعيت مناسب اين سايت در شهرري و واقع شدن آن در مجاورت پارکينگ بزرگ و رودخانه ري که مورد استفاده شهروندان و زائرين است و قرارگيري مسير در مسير هاي حرکتي شرقي غربي شهرري که بسيار مورد استفاده مسافران قرار مي گيرند، همين طور وجود دسترسي هاي مناسب در اين قسمت از شهر و قرارگيري مدرسه علوم ديني در جوار حرم مطهر حضرت شاه عبدالعظيم حسني، مي تواند رابطه اي قوي بين شهر، مردم و اين مدرسه ايجاد کند و موضوع طراحي را به عنوان نمادي از جلوه دين ، در سطح شهر و حتي کشور مطرح کند.
استاندارد و ضوابط طراحي قسمت فرهنگي در سنوات گذشته وجود يک تالار براي مراسم ياد بود در کنار مساجد منطقه اي بسيار مورد استقبال قرار گرفته شده است و در پاره اي از موارد فعاليت هاي فرهنگي نيز در آنها صورت مي گيرد، اين فضا مي تواند چند منظوره در نظر گرفته شود.