خلاصه ماشینی:
"»2 وابستگی نظام سلطنتی به امپریالیستهای جهان پس از کودتای 28 مرداد 1332 و از میان برداشتن اصیلترین حکومت ملی و دموکراتیک تاریخ ساختهی ایران،شدت بیشتری یافت به گونهی که«حقانیت»و«مشروعیت»سیاسی و فرهنگی آن به نظر پارهیی از مورخان،حتا از دورهی رضا شاه نیز بیمقدارتر گردید و همین دلیل انقلاب مردم در سال 1357 در مسیر براندازی آن از اصالت ملی و حوالت تاریخی برخورداری داشت و بیآنکه از پیآمدهای آن دفاع یا نقدی شود،در آن برههی تاریخی،آن حرکت بزرگ برای استقلال و آزادی و گرایش به فرهنگ و عدالت و تحول به سوی رشد و پیشرفت واقعی پدید آمد و مردم میخواستند در مهین مستقل خود زمام امور کشور را در دست گیرند و نظام جمهوری را بهگونهی مترقیترین نظام سیاسی و مدیریت جامعه پذیرفتند و با الهام از شرایط آن روزگار در دور ماندن از جمهوریهای کمونیستی (-شرقی)و جمهوریهای لیبرالیستی(-غربی)صبغهی اسلامی را به عنوان فرهنگ و باورهای خودی که در آن زمان پذیرش همگانی داشت،بر آن افزودند.
ممیزههای جمهوریت مطلوب با شناخت نظامهای گوناگون جمهوری و موقعیت تاریخی ایرانیان،ممیزههایی را به عنوان«جمهوری مطلوب»به شرح زیر میتوان ارائه داد: 1-تمرکز امور سیاسی و وحدت حکومت مبتنی بر خرد جمعی در سراسر جامعه(-وحدت در کانون تصمیمگیریها)؛ 2-توزیع کوششهای سیاسی در میان آحاد جامعه(-آزادی احزاب و گروههای سیاسی)؛ 3-عنایت کامل به حقوق ملی(-سراسری،جامعهیی)و نه فقط گروهی(-اجتماعی و منطقهیی)،به دیگر بیان،توجه کامل به مصالح ملت(-تلاش در ارتقای کل جامعه با عنایت مستمر بر منطقهها و قومها)؛ 4-جدایی آشکار میان وظیفههای اداری کارگزاران حکومت (دولت)و وظیفهای سیاسی گروه حاکم(-قرار گرفتن دولت در خدمت به همهی آحاد ملت)؛ 5-نظم دادن به فعالیتهای اداری،انتظامی در داخل و خارج(- رعایت نظم همگانی)؛ 6-از میان رفتن گروههای حکومتی بسته و ممتاز برای همهی قشرها و گروهها(-با اندیشهها و باورهای گوناگون)؛ 7-رقابت آشکار و پنهان دموکراتیک برای رسیدن به قدرت در مسیر ادارهی جامعه(-تحقق واقعی مردمسالاری)."