چکیده:
هدف: این پژوهش به بررسی تاثیر آموزش اسنادی و آموزش راهبردهای فراشناختی- اسنادی بر درک مطلب دانش آموزان نارساخوان دختر پایه چهارم ابتدایی در دبستان های منطقه 3 آموزش و پرورش اصفهان پرداخته است.
روش: این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه مورد مطالعه را همه دانش آموزان نارساخوان دختر پایه چهارم ابتدایی مدارس دولتی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1386-1385 تشکیل می داد. نمونه های پژوهش 30 نفر از دانش آموزان نارساخوان دختر بودند که پس از اجرای آزمون سنجش توانایی خواندن، چک لیست نارساخوانی، آزمون درک مطلب و فرم B آزمون هوشی کتل، بر اساس دو ملاک نارسایی در خواندن و درک مطلب انتخاب شدند و افراد گروه نمونه به طور تصادفی در سه گروه 10 نفری، دو گروه آزمایشی (آموزش اسنادی و آموزش راهبردهای فراشناختی - اسنادی) و یک گروه کنترل جایگزین شدند. سپس دو گروه آزمایشی در 8 جلسه 45 دقیقه ای به مدت یک ماه و نیم تحت آموزش قرار گرفتند و در پایان جلسات، پس آزمون درک مطلب بر روی سه گروه انجام گرفت.
یافته ها: تحلیل و مقایسه اطلاعات به دست آمده از نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که بین میانگین نمرات پس آزمون درک مطلب سه گروه آموزش اسنادی، آموزش راهبردهای فراشناختی - اسنادی و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (P<0.001). تفاوت میانگین ها نشان داد که نمرات پس آزمون درک مطلب گروه آموزش راهبردهای فراشناختی - اسنادی از گروه آموزش اسنادی بیشتر بود.
نتیجه گیری: بر اساس یافته های به دست آمده، می توان این احتمال را مطرح کرد که آموزش راهبردهای فراشناختی - اسنادی در مقایسه با آموزش اسنادی، تاثیر بیشتری بر درک مطلب دانش آموزان نارساخوان داشته است .
Objective: The purpose of this research was to determine the efficacy of attributional and metacognitive-attributional strategies training on reading comprehension of fourth grade female elementary students with dyslexia in Isfahan.
Method: 30 subjects were randomly selected، and assigned to 3 groups (two experimental groups and one control group). The reading comprehension test was administered as the pre– and post- test to all groups. The two experimental groups received 8 sessions of 45 minutes training. The control group did not receive training.
Results: Covariance analysis showed that there were significant differences among mean scores of reading comprehension in the 3 groups. The mean scores of metacognitive-atributional strategies was significantly bigger than the mean scores of atrributional training.
Conclusion: The training of attributional and metacognitive strategies could enhance reading comprehension in students with dyslexia.
خلاصه ماشینی:
یافتهها:تحلیل و مقایسهء اطلاعات به دست آمده از نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که بین میانگین نمرات پسآزمون درک مطلب سه گروه آموزش اسنادی، آموزش راهبردهای فراشناختی-اسنادی و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد(0/100> P ).
به بعضی از دانشآموزان نه تنها چگونگی انجام تکالیف مربوط به خواندن،آموزش داده شد،بلکه آنان تشویق شدند موفقیت خود را نیز به تلاشهایشان نسبت دهند؛این شاگردان در مقایسه با کیانی که تنها در زمینه راهبردهای خواندن یا اسنادها آموزش دیده بودند،بهطور چشمگیری عملکرد بهتری داشتند(ترجمه ماهر،2731)همچنین چان(1002)تأثیر آموزش راهبردهای درک و فهم خواندن همراه با آموزش اسنادی را بررسی کرد؛در این تحقیق 04 نفر خواننده ضعیف شرکت کردند؛آنها بهطور تصادفی در یکی از چهار موقعیت آزمایشی،شامل ترکیبات متفاوت از آموزش راهبرد و آموزش اسنادی،قرار گرفتند.
در ایران نیز پژوهشهایی در مورد تأثیر راهبردهای فراشناختی و همچنین آموزش اسنادی بر عملکرد تحصیلی گروههای گوناگون دانشآموزان انجام شده است که فقط به چند نمونه از آنها اشاره میشود: پاکدامن ساوجی(9731)،تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی را بر درک مطلب دانشآموزان با مشکل درک خواندن،مورد بررسی قرارداد که نتایج،نشاندهندهء تأثیر مثبت راهبردهای فراشناختی بر درک مطلب آزمودنیهای گروه آزمایش بود.
هدف اصلی این پژوهش،مقایسهء اثربخشی دو روش آموزش اسنادی و آموزش راهبردهای فراشناختی-اسنادی بر درک مطلب دانشآموزان نارساخوان پایهء چهارم ابتدایی است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری نتایج تحلیل کواریانس جدول 3 نشان داد که بین میانگینهای نمرات پسآزمون درک مطلب آزمودنیها در سه گروه آموزش اسنادی،آموزش راهبردهای فراشناختی- اسنادی و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد؛یعنی هردو روش فوق در افزایش درک مطلب کودکان نارساخوان تأثیر دارد.