چکیده:
هدف
ارزیابی های مقایسه ای بهره وری پژوهشی بین رشته های علمی مختلف دارای ابعاد پیچیده ای است؛ یکی از اصلی ترین راه حل ها، همترازسازی ارزیابی های بهره وری پژوهشگران است. در این پژوهش دو رشته هنرهای نمایشی و آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، برای ارائه مدل همترازسازی ارزیابی بهره وری پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفته اند.
روش
این پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی و اکتشافی علم سنجی است که در آن از روش های کتابخانه ای، پیمایشی، تحلیل محتوا با رویکرد اکتشافی و همسانی استفاده شد.
یافته ها
تفاوت معنی داری بین بروندادهای تخصصی دو رشته از لحاظ نوع وجود دارد.رشته هنرهای نمایشی دارای21 نوع برونداد است؛ همترازسازی این بروندادها با بروندادهای رایج موجود در رشته آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، به بسیاری از ابهامات مربوط به ارزیابی بهره وری پژوهشی این حوزه پایان داد.
نتیجه گیری
با تعیین وزن بروندادها و با رویکرد همسانی همترازسازی بروندادهای تخصصی رشته های مختلف ممکن شد بنابراین می توان برای ارزیابی و مقایسه بهره وری پژوهشی هر یک از این حوزه ها بهره جست.
خلاصه ماشینی:
با توجه به آنچه تاکنون مورد بحث قرار گرفت ، مسائلي از اين قبيل که چه تفاوت هايي ميان پژوهشگران دو رشته »آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت « و »هنرهاي نمايشي«وجود دارد که ناديده گرفتن آن ها ميتواند منجر به بيعدالتي علمي در سنجش و ارزيابي پژوهشگران آن ها شود و در نهايت آن ها را از انجام وظايف اصلي خود باز دارد و براي ارزيابي همترازسازي شده بروندادهاي علمي پژوهشگران دانشگاهي رشته »آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت « و »هنرهاي نمايشي« چه مدلي ميتوان ارائه داد که قادر باشد ميزان ارزش هر کدام از فعاليت هاي علمي، تخصصي، هنري و فناوري اين پژوهشگران را نسبت به يکديگر نشان دهد و بهره وري پژوهشي آن ها را نسبت به يکديگر مقايسه پذير کند، از مهمترين دغدغه ها و مسائلي است که ذهن اين پژوهشگران را به خود مشغول داشته است .
شوبرت و براون ٣ (١٩٩٦) نيز در پژوهشي ضمن بيان تفاوت ها در بين رشته هاي علمي (دانشگاهي) و رشته ها به ارائه راهکارهايي چون انتخاب استاندارد مرجع و فرايندهاي سنجشي و شاخص هاي نرمال شده ______________________________________________________ 1 Kyvik 2 Van Raan 3 Schubert & Braun _____________________________________________ نسبي مثل نرخ استناد نسبي، شاخص فعاليت و شاخص جذابيت ، براي مقايسه رشته ها اشاره کردند و براساس اين روش ها به بررسي نمونه اي از پنج رشته علمي در هونگاري در سالهاي ١٩٩٠ تا ١٩٩٤ پرداختند.