چکیده:
هدف
هدف این پژوهش شناسایی مولفه های تاثیرگذار بر شبکه دانش پژوهشگاه صنعت نفت است.
روش
این پژوهش کاربردی از نوع کیفی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 9 نفر از مدیران و خبرگان پژوهشگاه صنعت نفت می باشد. برای نمونه گیری در این پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شده است. برای گردآوری اطلاعات ابعاد و مولفه های مرتبط با شبکه دانش از مصاحبه نیمه ساختاریافته و روش تحلیل مضمون استفاده شده است.
یافته ها
بابررسی منابع چاپی و غیرچاپی، 6 بعد تاثیرگذار در شبکه دانش (بعد راهبردی، ساختاری، عوامل محیطی، فرهنگ اشتراک دانش، محتوای شبکه دانش و زیرساخت) شناسایی و سپس براساس تحلیل کیفی، مولفه های تاثیرگذار بر هریک از ابعاد مشخص شدند.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که ماهیت چندبعدی شبکه دانش پژوهشگاه صنعت نفت باتوجه به الگوهای ذهنی مصاحبه شونده ها باهم در ارتباط بوده و در اقدامی مشترک به مدیریت موفق دانش در این پژوهشگاه منجر شده است.
خلاصه ماشینی:
لذا براساس بررسيهاي انجام شده ، موضوعات مورد توجه و علاقه محققين در داخل و خارج از کشور را ميتوان در ٢ دسته ذيل طبقه بندي نمود: ١- دسته اول مطالعاتي هستند که بيشتر به جنبه هاي عمومي شبکه دانش پرداخته اند به عنوان نمونه : بررسي عوامل مؤثر در پياده سازي شبکه دانش مشترک بين سازمان هاي همکار (مطالعه موردي صنعت پتروشيمي ) (داوري، ١٣٩٤)، عوامل مؤثر در پياده سازي شبکه هاي دانش بين سازماني ، بررسي سازوکارهاي تأثيرپذيري شبکه هاي اشتراک دانش از نظام راهبري شرکتي (کرمي و همکاران ، ١٣٩٣)، لزوم ايجاد شبکه ملي مديريت دانش در صنايع گاز و نفت (سليماني، ١٣٩٤)، نقش رويکرد مربيگري در توسعه شبکه مديريت دانش (سلطاني، ١٣٩٤)، بررسي نقش زيرساخت مديريت دانش در پياده سازي شبکه دانش (عسگري و ديگران ، ١٣٩٣)، شناسايي روابط شاخص هاي کليدي استقرار شبکه هاي دانش در پارک هاي علم و فناوري دانشگاه تهران (حق بين و همکاران ، ١٣٩٤)، نقش شبکه هاي دانش در تبديل سازمان ها به سازمان هاي دانش بنيان (عباسي و همکاران ، ١٣٩١)، ارائه فرايندي نوين براي مديريت ريسک شبکه دانش (بيک و ديگران ،١٣٩١)، به کارگيري رويکرد مديريت زنجيره تأمين در پياده سازي شبکه دانش سازمان (مطالعه موردي: شبکه دانش بخش فناوري اطلاعات و ارتباطات ) (بيک ، ١٣٩٢)، بررسي تطبيقي درباره طراحي رسمي چرخه عمر شبکه دانش يکپارچه به منظور حمايت از نوآوري (دوپريز١، ٢٠١٦)، بررسي ______________________________________________________ 1 du Preez, N.