چکیده:
تمرکز انسان شناختی من بر تجربه و ادراک مخاطبان پرده خوانی متاثر و ملهم از انسان شناسی حسی است که در آن فرهنگ به مثابه شیوههای حس کردن جهان تعریف میشود. بدین ترتیب، هنر پرده خوانی نیز با فنون گوناگون خود در پی ایجاد تجارب حسی خاص و به دنبال آن، معانی حسی و ارزشهای حسی ویژهای است. علاوه بر این، گرچه پرده یک هنر دیداری است، تجربه حسی حضار فراتر از حس بینایی میرود و گرچه پرده خوانی یک هنر شنیداری است، باز هم تجربه حسی فراتر از حس شنوایی میرود. به طور خاص، پرده خوانی حس بساوایی حضار را در انتهای مراسم پرده خوانی درگیر میکند. و بدین ترتیب پرده خوانی یک هنر چندحسی است. تصویرها یا شمایلها علاوه بر اینکه دیده میشوند، عضلانی میشوند و بیش از همه لمس هم میشوند. لمس کردن پرده یک انتقال ادراکی فرهنگی را نشان میدهد که انتقال دهنده ارزشها و معانی حسی است.
My anthropological focus is on experience and perception of audience of Pardeh-Xani affected by sensory anthropology in which culture is defined as the ways of sensing the world. The art of Pardeh-Xani seeks to create special sensory experience to make sensory meaning and values. Although The Pardeh is a visual medium، its experience goes beyond of seeing it and although should be heard goes beyond of listening and engaged by tactile sense of audience in the end. Therefore، Pardeh-Xani art is a multisensory art. Pictures and Figures are seen، masculared and touched. Touching of the Pardeh shows a cultural synaesthesia that conveys sensory values and meaning. This essay based on my experience in one of Pardeh-Xani performance in Tabriz، seeing and picturing of some Pardehs in the Cultural Heritage Organization، and dialogues and older versions of Pardeh-Xani in a documentary film by Hadi Afarideh، Surat-Xani. Mainstream of the anthropology of art ignored multisensoriality of so-called visual arts and objects. Emergence of anthropology of the senses by pioneering works of David Howes and Constance Classen in early 1990s changed the situation. Sensory anthropologists challenged occularcentrism in the thought of western culture to be applied other cultures. This critique is correct in the case of Pardeh-Xani. The essay divided to three sections. Sensory techniques of Pardeh-kesh include visual pressure، emotional faces، beautiful and ugly faces، serenity and turbulence of figures، and freshness and moisty of Pardeh. Serenity and turbulence of faces and figures cause bodily and muscular effects which shows synaesthesia. Therefore، seeing Pardeh in not seeing icons that described in it but seeing Pardeh is embodiment of it and especially is a form of muscular perception. Serenity and turbulence as visual and muscular perceptions of Pardeh show sensory values of culture: entering heaven is associated with serenity and throw to hell is associated with turbulance. Ear also engaged in the art of Pardeh-Xani with artistic activity of Pardeh-Xan. The main goal here is the making of a kind of affection in the audience. Pardeh-Xan has especial skill in singing which adapted by age and sex of audience. The sense of specch is more than the sense of hearing: power of words which comes from the mouth of Pardeh-Xan. The sound of pardeh-Xan makes icons more clear and more transparenty. Words concentrated on religious events and ethical advices. The final phase of Pardeh-Xani in my idea is the most important phase. The audience touches the painting and icons of it. Hand، skin and the body contact with sacred figures to bring some energies to corporeal entity of audience. Touching icons makes a direct and intimate relationship between individual and sacred persons which doesn''t happen in the other religious ceremonies of Islam in Iran. Handling icons and then touching the hand to face means entering these energies to the head holes: nose، ear، mouth.
خلاصه ماشینی:
ادراک حسی و ارزش های فرهنگی در هنر پرده خوانی 1 اصغر ایزدی جیران چکیده تمرکز انسان شناختی من بر تجربه و ادراک مخاطبان پرده خوانی متأثر و ملهم از انسـان شناسـی حسـی است که در آن فرهنگ به مثابۀ شیوه های حس کردن جهان تعریف می شود.
بدین ترتیب ، هنر پرده خوانی نیز با فنون گوناگون خود در پی ایجاد تجارب حسی خاص و به دنبـال آن ، معـانی حسـی و ارزش هـای حسی ویژه ای است .
همان طور که گفته شد، اگر بدون بینش های نظری انسان شناسی حسی بـه سـراغ پـرده خـوانی برویم ، آن را یک هنر دیداری محض تصور خواهیم کرد، با محوریت پرده به عنوان یک نقاشی.
پرده خوانی،تبریز،دانشگاه هنراسلامیتبریز(عکس ازنگارنده ،اسفند١٣٩١) 120 مراسم پرده خوانی مجموعه ای از اشیا و فعالیت های هنری است که توسـط افـرادی بـه نـام پرده خوان در اجتماعات مختلف برگـزار مـیشـود.
او همواره پرده را در خانه لمس میکند و از طریق ارتباط بساوایی بـا پـرده قادر میشود ارتباطی صمیمی و از نزدیک با شمایل ها نیز برقرار کنـد؛ شـمایل هـایی کـه نقـش کلیدی در زندگی این جهانی و آن جهانی او دارند.
Bacci, Francesca & Mellon, David (eds) (2011) Art and Senses, Oxford: Oxford University Press.
Howes, David (2003) Sensual Relations: Engaging the Senses in Culture and Social Theory, Ann Arbor: The University of Michigan Press.
Howes, David (ed) (1991) The Varieties of Sensory Experience: A Sourcebook in the Anthropology of the Senses, Toronto: University of Toronto Press.