چکیده:
هدف: هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی میزان توانایی پرورش خلّاقیّت فعالیتهای یاددهی- یادگیری دروس معارف اسلامی در روشهای تدریس مبتنی بر سخنرانی و نیازها بود. روش: روش پژوهش از نوع پیمایشی بود. حجم نمونه 300 نفر به روش نمونهگیری تصادفی بود. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی فعالیت یاددهی، یادگیری دروس معارف اسلامی بر اساس میزان توجه به پرورش خلاقیّت بود. ضریب پایایی پرسشنامه 83/0 بهدست آمد. دادهها با استفاده از روش آماری آزمون تی و با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین دیدگاه دانشجویان در ارزیابی میزان توجه به پرورش خلاقیت در فعالیتهای یاددهی مبتنی بر سخنرانی 98/14، فعالیتهای یادگیری مبتنی بر سخنرانی 91/17، میباشد؛ همچنین میانگین دیدگاه دانشجویان در ارزیابی میزان توجه به پرورش خلاقیت در فعالیتهای یاددهی مبتنی بر نیازها، 92/23 و در فعالیتهای یادگیری مبتنی بر نیازها 99/13 میباشد. نتیجهگیری: در نتیجه میتوان گفت استفاده از روشهای یاددهی مبتنی بر نیازها در دروس معارف اسلامی، نسبت به سایر روشها میانگین بیشتری در توجه به پرورش خلاقیت دانشجویان دارد و بر همین اساس پیشنهاد میشود اساتید معارف در فرایند یاددهی یادگیری از همین روش در تدریس که تا حدود زیادی حواس پنجگانه در یادگیری را درگیر میکند، استفاده نمایند.
Objectives: : The purpose of this study is to evaluate the ability to cultivate the creativity of teaching-learning activities of Islamic education courses in teaching methods based on lectures and needs. Method: We used survey as the research method. 300 people selected by a random sampling method participated in the study. A researcher-made questionnaire was used to evaluate teaching activity, learning Islamic education courses based on the level of attention to fostering creativity. The reliability coefficient of the questionnaire was 0.83. The data were analyzed using t-test statistical method and SPSS software.Results: Findings showed that the average students' point of view in evaluating the level of attention to fostering creativity in speech-based teaching activities was 14.98, while speech-based learning activities were 17.91. It was also found that the average point of view of students in evaluating the level of attention to fostering creativity in needs-based teaching activities was 23.92; however, it was 13.99 in needs-based learning activities. Conclusion: As a result, it can be said that the use of needs-based teaching methods compared to other methods in Islamic education courses has a higher average in fostering students' creativity. Therefore, it is suggested that teachers use the same method in their teaching