چکیده:
زمینه: ادبیات کلاسیک ایران مملو از مفاهیم اخلاقی است و میتواند به عنوان نقشه راه در زمینههای نختلف مورد توجه قرار گیرد. از این رو، این پژوهش با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی رهبری اخلاقی مبتنی بر ادبیات کلاسیک ایران شکل گرفت. روش: نوع پژوهش، توسعهای و به صورت ترکیبی است. در بخش کیفی جامعه اماری شامل اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مدیران و کارشناسان شهرداریهای شهر شیراز بود که از میان آنها به روش هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری 20 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مصاحبه بود و تحلیل دادهها با رویکرد تحلیل براون و کلارک (2006) انجام شد. در بخش کمّی پژوهش، جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان شهرداریهای شهر شیراز بود که به شیوه نمونهگیری طبقهای تصادفی 490 نفر انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه ای محقق ساخته بخش کیفی بود. تحلیل دادهها با روش معادلات ساختاری انجام شد. یافتهها: پس از تحلیل دادهها، 94 کد نهایی تأیید شد. این کدها در سه بُعد پنداری با ۱۶ کد و سه زیرتم، کرداری با ۶۰ کد و سه زیرتم و گفتاری با ۱۸ کد و یک زیرتم، دسته بندی گردید. نتایج بخش کمّی نشان می دهد مؤلفه پنداری به میزان ۵۳/۰ بر مؤلفه کرداری اثرگذار است. مؤلفه پنداری به میزان ۴۷/۰ بر مؤلفه گفتاری اثرگذار است و مؤلفه گفتاری به میزان ۳۹/۰ بر مؤلفه کرداری اثرگذار است. نتیجهگیری: در ادبیات کلاسیک ایران موارد متعددی از تاکید بر ویزگیهای رهبران اخلاقی وجود دارد که منطبق با نتایج پژوهش حاضر میتوان آنها را در ابعاد پنداری (مؤلفههای بینش، شناخت و منش)، گفتاری (کلامی) و کرداری (فردی، سازمانی و گروهی) طبقه بندی کرد.
Background: Classical Iranian literature is full of moral concepts and can be considered as a roadmap in various fields. Therefore, this study was formed with the aim of designing and validating a model of moral leadership based on classical Iranian literature.
Method: The type of research is developmental and combined. In the qualitative part, the statistical population included faculty members of universities and managers and experts of Shiraz municipalities, from which 20 people were selected as a sample in a purposeful manner until the theoretical saturation was reached. It was an interview tool and data analysis was performed with Brown and Clark (2006) analysis approach. In the quantitative part of the study, the statistical population included managers and experts of Shiraz municipalities who were selected by stratified random sampling of 490 people. The instrument of the researcher-made questionnaire was the qualitative section. Data analysis was performed by structural equation method.
Results: After analyzing the data, 94 final codes were confirmed. These codes were categorized into three dimensions: 16 codes and three subtopics, action with 60 codes and three subtopics, and speech with 18 codes and one subtopic. The results of the quantitative part show that the conceptual component has an effect on the behavioral component by 0.53. The conceptual component is 0.47 on the speech component and the speech component is 0.39 on the behavioral component.
Conclusion: In classical Iranian literature, there are several cases of emphasis on the characteristics of moral leaders that according to the results of the present study can be in the dimensions of perception (components of insight, cognition and character), speech (verbal) and action (individual, organizational). And group).